Followers- Jalinan Ukhuwah

Sunday, July 13, 2008

Buku Travelog Haji Prof Kamil-Best Seller

Tulisan kali ini saya khususkan kepada sifu saya Prof Dr Muhd Kamil Ibrahim, pengasas Travelog Haji. Sudah lama saya ingin bercerita pasal beliau di blog ini. Selain meletakkan Allah dan Rasul sebagai paksi kehidupan, kita memerlukan insan2 murni utk bersama-sama kita meniti renjisan kedamaian dan misi hidup. Prof Kamil termasuk dlm senarai ini.

Buku Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman (THMSI), adalah buku best seller. Saya sendiri telah menjualnya hampir 100 unit. Feedback terkini, officemate saya mampu menghabiskan buku ini dalam tempoh 5 jam. Wow! fantastic. Tahniah Shafini! Beliau bertanya saya "Kalau org yg mengaku jahil dan tak tahu baca Qur'an boleh menunaikan Haji, aku ni bila lagi?" "Boleh ke saya pi Haji?" tambah Shafini. Saya kata "Yes! anda boleh!" "Kenapa, tak yakin?" Ada yg bertanya saya "Prof ni ada tulis buku lain ke?" Saya kata ada, visitlah blog dia.

Yang penting bagi saya, Prof Kamil berani "menelanjangkan dirinya" untuk memberi cebisan harapan bahawa semua insan seharusnya berusaha untuk memperbaiki diri dan berani melalui cabaran Haji. Bagi saya pula, Haji & Umrah adalah peledak C4 dalam diri insan. Prof Kamil adalah salah satu role model dan saya bersyukur Allah ketemukan saya dgn beliau dan seterusnya menjadi mentor doctoral thesis saya. Tidak pernah terfikir untuk bertemu dengan insan bernama Muhd Kamil. Prof Normah memperkenalkan saya dengan beliau. Pertama kali bertemu di pejabat Canseleri UiTM, terdapat sedikit gap. Mungkin beliau menggangap saya macam student biasa. Saya pula sentiasa bersangka baik. Kalau ada 'chemistry' we will go on, otherwise ok.

Insan bernama Muhd Kamil mempunyai misi tersendiri, leadership quality yg sukar dicari, mempunyai beberapa kelebihan antaranya full-professor, medan yg lebih luas ie. dengan pelajar2 dan persekitaran akademik, kreatif, multi-skilling dan tahap kesabaran yg tinggi. Prof Muhd Kamil dan Prof Hj Muhd Kamil adalah dua character yg berbeza. Orang yang dekat dengan beliau tahu perbezaan ini. Itulah dia Haji - peledak C4 dalam diri insan!

Kami dah macam saudara rapat, tiada lagi gap Profesor dgn student; because we share same vision and same values. Kadang2 sessi mentoring thesis saya banyak membicarakan isu pembinaan insan & akhlaq. Content thesis cuma dibincang sekitar 10-15 minit; satu ke dua jam lagi lebih banyak berkisar isu manusia dan Penciptanya.

InsyaAllah, buku saya akan diterbitkan target hujung Ogos 2008 sempena bulan Ramadhan dan Haji. Kemudian akan disusuli oleh buku Prof Kamil (Travelog Da'wah).

Saya berdoa moga buku saya "Haji Muda" dan buku Prof Kamil yg baru "Travelog Da'wah" akan meletup dan diterima masyarakat. Terima kasih Prof Kamil, anda mencabar saya untuk membukukan sesuatu untuk sumbangan kepada ummah. Moga sifu saya dapat membantu saya berda'wah di dunia korporat dgn jayanya. Ya! InsyaAllah kita akan terus Berda'wah Cara Kita (BCK).

1 comment:

Abu Marwan said...

Saya hanya berpeluang mengenali Prof Haji Muhd Kamil. Coretan beliau dalam buku THMSI dan blog turut memberi kesan kepada saya... semoga Allah memberi sebaik-baik balasan kepada beliau sekeluarga.

Juga semoga buku tuan, akan turut diterima masyarakat dan ummah.