Followers- Jalinan Ukhuwah

Sunday, April 19, 2009

Peringatan Tuhan

Peringatan Allah

Semalam saya bertemu rakan lama seorang mualaf. Beliau kelihatan cengkung dan pucat. Sebagai rakan lama sudah tentu saya amat perihatin. Beliau menambah ”Aku masuk hospital dan di dalam rawatan lebih kurang dua bulan, sakit jantung.”

Subhanallah, insan yang baru mencecah 40 tahun ini sudah mendapat sakit jantung? "Kerja siang malam untuk syarikat tapi bila sakit kenalah tanggung sendiri." Komen beliau ringkas dan padat. Pun begitu, beliau bersyukur kerana Allah memberi isyarat awal. Ada rakan-rakan kami yang sudahpun menemui alam barzakh tanpa apa-apa isyarat. Ada yang meninggal ketika tidur.

Jika usia anda sudah mencecah 40 tahun dan kelihatan sihat, risiko kesihatan tetap ada. Ramai rakan-rakan saya yang kelihatan sihat dan gagah, tetapi bila menghadiri pemeriksaan kesihatan ada sahaja yang tidak kena. Ada juga yang rebah ketika bermain badminton, pengsan di golf course dan rebah di kerusi empuk pejabat.

Tips berikut mungkin boleh membantu:
1. Buat pemeriksaan kesihatan terperinci bila usia sudah mencecah 40 tahun.
2. Jika anda mempunyai polisi insurans/takaful, sila rujuk syarikat insuran/takaful samada pemeriksaan kesihatan ini ditanggung oleh syarikat. Boleh claim syarikat insuran
3. Pakej pemeriksaan ini diantara RM500-RM1,200. Sila dapat nasihat doktor.
4. Bagi wanita, pemeriksaan awal ini juga amat penting khususnya yang berkaitan dengan hal ehwal wanita
5. Jika anda mempunyai masalah kesihatan, maklumkan kepada rakan-rakan supaya rakan boleh membantu ketika kecemasan.

Mutiara Bicara

Allah akan memberi kita petanda bahawa perjalanan menemuinya kian hampir. Gugurnya rambut dan putihnya rambut adalah petanda awal bahawa usia manusia tidak panjang. Sholat dua pertiga malam adalah jalan terbaik mendekatkan diri dengan Tuhan. Berhempas pulas siang malam untuk urusan pejabat belum tentu memberi ketenangan dan kedamaian hati.

No comments: