Followers- Jalinan Ukhuwah

Tuesday, August 27, 2013

TIPS HAJI #1/2013: AURAT


 Foto: Banyak tips Haji/Umrah dikongsikan di buku ini

Ramadan telah berlalu meninggalkan kita.  Suasana keceriaan Ramadan, kejernihan hati dan kesibukan jasad kian menyepi.  Shawal yang ada juga hampir meninggalkan kita.

Bagi mereka yang sudah menyiapkan Pusat Enam, Tahniah diucapkan. Bagi mereka yang masih terkial-kial mencari waktu, masa masih ada. Bagi jamaah haji yang terpilih, Tahniah!  Anda sangat istimewa kerana menjadi Tetamu Khas ALLAH.

Ramadan mengajar kita berakhlaq dan beradab. Antara adab terpenting ialah menjaga solat dan aurat.

Wahai saudara/iku,

Saat anda  mendirikan shalat menghadap Allah swt tentu anda berpakaian lebar dan panjang. Anda tentu tidak berani berpakaian ketat dan pendek. Anda tentu tidak berani menampakkan sebagian atau seluruh bagian auratmu, atau menampakkan bentuk lekuk-lekuk tubuhmu.

Solat membentuk akhlaq diluar solat. Justeru, sama jugalah  halnya di dalam kehidupan sehari-hari di luar (selain waktu solat). Tentu sekali kita disyariatkan untuk tidak  menentang Allah dan Rasul-Nya. Kita semua tahu dan faham yakni ajaran Islam adalah termasuk cara berbusana yang bukan sekadar ketika mengadap ALLAH ketika solat , bahkan perlu  diamalkan dalam semua aktiviti kehidupan.

Bagi jamaah haji, kursus-kursus haji mengingatkan kita supaya menjaga aurat samada lelaki mahupun wanita.  Pakaian ketika di luar waktu solat di Mekah dan Madinah sehendaknya sama dengan ketika jamaah bersolat.

Solat juga perlu dipelihara khususnya solat dalam pesawat, ketika bermusafir Mekah-Madinah dan sentiasa perlu berjamaah di dalam Masjidil Haram/ Nabawi.  Peluang anda mengaut laba yang dijanjikan, sudah tentu menjadikan  insan  yang tidak dijemput ALLAH ke tanah suci merasa cemburu.


No comments: