Followers- Jalinan Ukhuwah

Saturday, May 10, 2014

Bahagia Dengan Usaha




Allah menurunkan Al-Qur’an untuk memacu hidup kita agar sentiasa menyedari bahawa kita adalah hamba.  Kita diingatkan supaya  fokus  (melalui solat dan tawaf),  mendisiplinkan waktu dan  mebuat amal soleh.   Secara fitrahnya, orang yang  berusaha melakukan  amal soleh akan dilimpahkan ruang-ruang bahagia dalam hidup. Lebih bahagia  bilamana kita menyedari bahawa  usaha kita ini mempunyai  matlamat, bukan kerja kosong mengisi  waktu  yang hilang arah tuju. 





Ramai orang-orang ternama yang bekerja untuk mencari kemahsyuran.   Ada juga yang jutawan  dan  intelek terjerumus ke lembah  nikmat mahsyur  yang hanya membawa kebahagian palsu.  Allah telah menjanjikan jika kita berusaha kuat untuk  kehidupan dunia, maka kita akan dapat  apa yang kita inginkan berupa kekayaan, kemahsyuran, pangkat, pengiktirafan dan wanita cantik; tetapi ini adalah kejayaan dan kebahagian dunia.  Dan barangsiapa  yang bekerja kuat memaksimakan urusan akhirat  semata-mata untuk ALLAH, sudah pasti mereka akan memperolehi  kebahagiaan dunia dan akhirat. 

Ramai pemimpin dunia  bekejar untuk  mendapat  anugerah noble dunia.  Mereka memperoleh  kemahsyuran, kekayaan dan pujian,  namun  jauh di hati mereka berperang untuk mencipta kebahgiaan hati.  Hati mereka jauh dari ALLAH  dan  dipandang sepi oleh malaikat.  

Moga ALLAH melimpahkan  barakah untuk kita melalui detik hidup yang bahagia. Rejab, Syaaban dan Ramadan  adalah hadiah ALLAH untuk kita mencermin  kembali  hidup dan amalan kita.

2 comments:

Anonymous said...

Assalam,
Semuga ddirahmati Allah.

Jazakaullahu khairan kathira.

Semuga Allah jadikan kita hambaNYA yang bertaqwa dan bersyukur atas segala nikmat NYA. Aamiin.

Anonymous said...

You can definitely see your enthusiasm in the work
you write. The arena hopes for even more
passionate writers like you who aren't afraid to mention how they believe.
At all times go after your heart.

Review my web-site: Part time work At home