Followers- Jalinan Ukhuwah

Wednesday, March 29, 2017

REJAB BULAN YANG DINANTI

Alhamdulilah, ALLAH masih memberi kita peluang untuk meneruskan hidup di atas muka bumi ini. Di kala bersiap untuk solat di pagi subuh 1 Rejab, terasa kelainan dan istimewanya. Terima kasih ALLAh dengan kedinginan pergunungan Angsi. Saat kita cuma hamba. 

REJAB  adalah bulan istimewa yang ALLAh berikan untuk kita.  Banyak kisah kisah menarik dikongsi oleh ustaz-ustaz dan Tok Tok Guru berkait bulan Rejab ini.  Maka adalah rugi bila kita hanya meraikan kehadiran Rejab  tanpa berusaha mendapatkannya. 

Perkara pertama yang perlu kita buat di dalam bulan ini ialah perbanyakkan istighfar. Kita perlu sentiasa mengingati diri bahawa hidup ini cuma perjalanan. Kematian adalah sesuatu yang pasti. 

Terlalu banyak dosa dan kesilapan yang kita bawa dan kita pikul. Dosa kepada ALLAH tidak terkira, ibadah yang tidak seberapa dan kesilapan terhadap mak/ ayah/  suami/ isteri/ anak2 /pegawai bawahan mahupun jiran tetangga juga sentiasa berjalan tanpa sedar. Belum lagi dosa melayari facebook dan media sosial dan membuang masa di tempat yang tidak diseharusnya.  Masjid dan surau juga sepi.

Perkara kedua, ayuhlah kita baiki diri dengan solat berjamaah di Masjid/Surau. Kita penat dan letih pergi balik kerja, tetapi luangkanlah masa dengan solat berjamaah Isya' di Masjid/surau.  

Apa lagi alasan kita nak bagi di hadapan ALLAH nanti....?




No comments: