Followers- Jalinan Ukhuwah

Saturday, July 21, 2018

Nak Juga Pergi Haji....


Subhanallah, Alhamdulilah, Allahu akbar, sebagai hamba tentunya kita merasa sangat kerdil. Allah masih memberi kita peluang untuk berkorban, berbakti dan beramal. Di saat kita berangkat ke Barzakh nanti, tiada lagi peluang untuk berbakti, berkorban dan beramal. Tiada lagi ibadah khusus, tiada lagi Sadaqah yang kita sangat berkira-kira.

Tahun 2016, saya dan isteri menerima jemputan menunaikan Haji Kali ke-2. Ketika itu, saya teringat buku Haji Muda yang sudah berusia 10 tahun. Meloncat hati bila menerima tawaran Haji No 1 yang telah dipahatkan dalam karya motivasi haji muda. 

Saya termenung ketika itu. Peluang yang sangat berharga yang lebih Satu juta rakyat Malaysia sedang menanti. Urusan dunia dan keperluan untuk membesarkan anak-anak menjadi prioriti saya ketika itu. Ianya bukan halangan, tetapi menuntut kebijaksanaan hidup. 

Orang bertanya, kenapa tak nak pergi haji kedua itu? 

Ringkasnya, ia melibatkan Lima faktor.

1.   Haji kedua tidak wajib. Berikanlah peluang kepada orang lain. Moga ALLAH menerima niat saya ini sebagai amal soleh

2.  Haji ke 2 tiada subsidi. Kos haji kedua mencecah RM20 ribu seorang.  Jika suami isteri, sudah tentu saya perlu sediakan RM40 ribu untuk dibayar ke pakej Muasasah Tabung Haji. 

3.  Jika berpeluang, saya mahu Haji ke 2 dalam keadaan saya mahu berkhidmat kepada TH atau agensi pengurusan Haji. Jadi konselor, pembimbing dan bagi kuliah pun dah kira okay disamping berdamping dengan warga emas. Belajar berkhidmat adalah satu perkara yang mulia. 

4.  Komitmen pejabat yang telah dibuat. Haji perlu perancangan apatah lagi ianya haji ke 2. Perlu juga minta cuti tanpa gaji 40-48 hari. 

5.  Saya berhasrat untuk membeli tanah sawah dan membesarkan sekolah yang saya dan ust H. Yopi Nurdiansyah AL-Hafiz usahakan. Miftahulkhoir Quranic Boarding School (MQBS) sentiasa di hati saya dan isteri. Berdamping dengan anak-anak huffaz santri/santriah sentiasa menghiburkan. Sentiasa rindu suasana dingin dan nyaman sulaman sawah menghijau... lokasi di mana zikir dan AL-Qur'an menjadi ulam kehidupan. 

Baru baru ini sahabat saya, Hj Rosazmi CEO Haramain Global, menawarkan visa Haji Furada. Allahu Akbar terharu saya. Bisikan hati yang didengari Allah. Terima kasih Hj Rosazmi dan Ust Fazli. 

Secara jujur saya nyatakan bahawa saya tidak bersedia untuk ke Tanah Suci tahun 2018 untuk tempoh panjang. Saya sudah buat banyak komitmen khususnya untuk program pembangunan ilmu Multimedia Universiti, pembangunan ummah seperti iWaqf Tabung Wakaf Negara, Bank Wakaf International (BWI), Bandar Wakaf Islam Munawwarah, membantu JAWHAR dan MAINS untuk waqf professional dan jemputan ceramah korporat untuk program Islamic Leadership/Islamic Finance.  

Kelab Haji Muda juga memerlukan sentuhan dan Buku Motivasi Islami No 4 pun masih belum diterbitkan... Buku Motivasi No 5 sedang mula menari di sisi keyboard PC. 
Lemahnya hidup insan, banyak kerja nak buat...


Apapun, saya memberi komitmen kepada Tn Hj Rosazmi, InsyaALLAH saya akan hadir membantu jamaah haji pada 28hb Julai nanti. Jemput hadir- Gratis!

Haji dan umrah adalah dua ibadah yang berbeza walaupun kelihatan sama. Hanya ALLAH tempat kita menyembah dan memohon pertolongan. Rezeki urusan ALLAH, bukan urusan manusia. 

Nota: Masih menunggu Publisher untuk menerbitkan buku no 4. 

No comments: