Followers- Jalinan Ukhuwah

Friday, February 28, 2014

SINOPSIS KULIAH MAGHRIB- TARBIAH & MANASIK HAJI UMRAH 27 FEB 2014 MASJID ASSHARIF MERU

Alhamdulilah dengan izin ALLAH kuliah inspirasi bulanan “Tarbiah & Manasik Haji UMrah” Siri ke 10 telah saya sampaikan (setiap Khamis terakhir bulan di Masjid Asy Sharif, Pekan Meru Klang),  pada malam semalam. NOTA: Kuliah mengupas buku Rindu Baitullah ini telah bermula pada bulan Mac 2013, sudah hampir setahun. 



Kupasan buku Rindu Baitullah ini menyentuh Bab 12- Membina Kasih di Tanah Suci. Izinkan saya berkongsi ringkasan kuliah.

Perkara pertama yang disentuh adalah berkait dengan muhasabah diri bahawa kita semua adalah insan yang lemah, sentiasa lalai dan melakukan kesilapan. Lantas, kita perlu menerima hakikat bahawa hubungan kita dengan ALLAH tidaklah semantap mana. Dalam kerapuhan komunikasi dengan ALLAH, ALLAH memberi kita peluang untuk focus membina kasih dengan menjadi tetamuNYA. 

Kedua, kita perlu berusaha membina cinta kepada ALLAH. Ada empat cara untuk kita meraih Cinta ALLAH mengikut pandangan Dr Aidh Al-Qarni:-
1. Membaca Al-Qur’an
2. Melepaskan dunia dan zuhud terhadapnya
3. Qiyamulail
4. Merenung tanda-tanda kebesaran ALLAH

Haji dan Umrah adalah peluang sang hamba meraih cinta ALLAH. Biarpun empat perkara di atas boleh dilaksanakan di mana-mana sahaja, berada di Tanah Suci mengukuhkan cinta hamba kepada ALLAH. 

Ketiga, Haji dan Umrah juga menjemput dan memperkukuhkan cinta kita kepada Rasululah s.a.w. Bukan sekadar berselawat, tetapi kita hadir menziarahi Baginda di Tanah Suci dan meneliti sirah yang ditinggalkan.

Keempat, Haji dan umrah juga mampu membina cinta antara suami/isteri, mertua/menantu, yang baru kahwin atau yang baru nak revisit perkahwinan. Di tanahair, kita sering alpa untuk solat bersama suami/isteri dan anak-anak. Bila kita jarang solat bersama ahli keluarga, bagaimana pula kita hendak berdoa sama-sama dengan mereka?  Kesibukan hidup dan mencari rezeki akan menjadikan kita terlupa peranan untuk bersama quality time bersama suami/isteri dan anak-anak.

Adakah kita perasan bahawa kita mungkin:-
1. Berdoa sendirian biarpun tidur sekatil dan hidup sebumbung?
2. Memberi perhatian lebih kepada entri  facebook dari entri dengan Tuhan dan suami/isteri/anak2?
3. Memfokus kepada banyak likes facebook dari di likes oleh ALLAH dan suami/isteri?

Lantas haji dan Umrah adalah hadiah ALLAH untuk kita meraih cinta suami/isteri mahupun cinta antara mertua/menantu. 

Di Tanah Suci, kita akan berdoa sama-sama dengan suami/isteri kita dilokasi strategik seperti di Multazam, Hijir Ismail pancur emas, Maqam Ibrahim dll. Bukankah itu cara terbaik membina cinta di Tanah Suci?

Diakhir kuliah, beberapa tips penting Haji & Umrah dikongsi berserta beberapa kisah sahabat Rasululah s.a.w yang berkait dengan Cinta kepada ALLAH, Rasululah s.a.w dan Islam.  Wallah’alam.

No comments: