Followers- Jalinan Ukhuwah

Monday, December 29, 2014

Kuliah Online Madinah


                      Foto:  Berselawat dan Melangkah perlahan di makam Rasululah saw.

[18/12 5:51 PM] Polaris Office Document Text -
Kuliah online Masjid Assharif Meru, Klang 18 Dis 2014
Lintas dari Masjid Nabawi, Madinah.

Assalamualaikum wbth. Segenap puji bagi Allah, Penguasa dan Pemilik sekelian kerajaan. Salam dan selawat ke atas junjungan mulia pemimpin agung Muhammad s.a.w, para sahabat dan ahli keluarga baginda. Ayuhlah kita mulakan kuliah kita dengan beristighfar kepada AllAh swt, menginsafi diri dan meletakkan diri kita sebagai hamba kepada Allah yang Maha Esa bukan hamba kepada bos atau mana-mana manusia.
Sidang jemaah dan sahabat2 pencinta ilmu kariah Masjid Assharif Meru yang saya kasihi,
Biarpun kuliah rasmi "Tarbiah dan manasik haji/umrah" siri ke 20 bulan ini ditangguhkan kerana saya menunaikan umrah bersama jàmaah, ianya bukan alasan untuk kita tidak boleh terus berkomunikasi. InsyaAllah kita cuba manfaatkan teknologi yang ada. Atas nikmat Allah inilah, saya berazam untuk membuat kuliah online terus dari Madinah dan Mekah. Kuliah ini akan saya kongsikan di facebook Masjid Assharif Meru dan facebook/kelabhajimuda facebook/drridzwan.


Tuan Puan ayah ibu yang saya kasihi,
Sesungguhnya Allah amat mencintai hambaNya. Atas dasar kecintaian inilah, maka Allah mengutuskan surat ujian yang perlu kita buka, baca dan bertindak. Ramai antara kita hanya gembira membuka surat khas ujian dari Allah, namun tidak ramai yang benar_benar mahu membaca dan bertindak. Kita silap bilamana kita gembira bila surat khas ujian ini tidak tiba. Maka kitapun leka dan seronok dengan kehidupan. Ada pula antara kita yang menerima surat ujian, kemudian menerimanya dan buat tak endah, masih dibuai nikmat hidup. Ada pula antara kita yang naik angin bila tiba_tiba di uji Allah, seolah-olah dia seorang sahaja diuji dengan masalah.


Di dalam kuliah_kuliah terdahulu, kita sama-sama kupas banyak isu dan persoalan haji dan umrah. Isu dan persoalan- persoalan ini sentiasa berulang dan solusinya hampir sama. Dalam seminggu dua ini saya menerima banyak kes kawan-kawan dan jamaah yang hilang sabar kerana diuji dengan karenah agensi umrah yang menunda-nunda tarikh umrah atau memberi alasan tidak dapat visa umrah. Saya tidak berminat untuk mengupas karenah agensi umrah, sikap tidak telus dan kurang mesra pelanggan. Bagi saya, kebanyakkan agensi umrah Msia adalah baik-baik. Apa yang ingin saya kongsikan dalam kuliah online ini ialah sikap kita para Tetamu Allah.

Pertama, kita perlu memahami siapa dia Tetamu Allah?
Kedua, adakah kita benar-benar ikhlas hadir di bumi suci Mekah dan Madinah kerana Allah?
Dan ketiga, sudahkah kita bersedia sebagai Tetamu Allah?


Persoalan emosi umrah akan timbul bila kita tidak merancang umrah, tidak serius membuat persiapan atau terdesak kerana ajakkan isteri seolah-olah terpaksa menjalani ibadah umrah. Sebahagian kecil jamaah masih membawa ego dan pangkat besar bila tiba KLiA untuk melalui proses check-in pesawat. Ego dan pangkat besar tiada nilainya di sisi ALLAH.

Bagi tuan puan yang bakal menjadi Tetamu Allah, fahamilah bahawa perjalanan haji dan umrah adalah proses terbaik menjernihkan hati, memantapkan aqidah dan meningikan iltizam untuk terus bekerja kerana Allah.

Kita penat bekerja, stress dan sibuk dengan sedikit nikmat yang dipinjamkan Allah. Maka ambilah ruang dan waktu untuk memasuki zon spa hati (sila rujuk buku Rindu Baitullah Bab Zon Spa Hati) yakni istimewanya Mekah dan Madinah.

Bila surat ujian Allah tiba mengetuk pintu hati, bukalah jendela hati. Bacalah apa yang tersirat dari setiap ujian dan persoalan kehidupan. Ambillah peluang di atas sajadah, duduk dan berfikir. Bincanglah persoalan dan ujian hidup bersama suami/isteri tersayang. Letakkan ego dan pangkat besar di bawah sejadah agar hikmah surat ujian Allah dapat dilihat oleh mata hati.

GURU DAN Kiyai saya berpesan, Disaat ujian hidup mendesak-desak, akan wujud dua kumpulan manusia yang nyata. Golongan pertama, mereka yang berterusan berdansa dengan rentak hidup menafikan Allah dan berbangga dengan dosa. Maksiat dan dosa menjadi sebahagian kehidupan dan diterima masyarakat. Inilah yang sedang menginjak-injak kesabaran kita di tanahair Nusantara Islam Melayu. Kedua, golongan yang cuba dan berusaha menjaga iman sebagaimana pemuda Asbabul Kahfi. Iman dijamin dan dipelihara di Mekah dan Madinah. Dikala fitnah dunia dengan bahang-bahang dajjal kian terasa, maka bumi Mekah dan Madinah adalah tempat yang sewajarnya di jadikan teman yang dirindui.

Haji dan umrah menjanjikan ilmu dan pengalaman yang berbeza. Itulah kebesaran Allah. Sudah 10 tahun saya dan isteri membawa jamaah umrah, dan setiap kali itulah Allah memberi pelbagai ilmu dan pengalaman. Sesungguhnya, pengalaman-pengalaman ini tidak membosankan. Dan dengan sedikit ilmu dan pengalaman inilah, kuliah bulanan kita di Masjid AsSharif Meru ini dapat kita hidupkan, kini memasuki tahun kedua. MasyaAllah & Tabarakallah.


No comments: