Followers- Jalinan Ukhuwah

Monday, December 29, 2014

Kuliah Online Mekah




                                    Foto: Memanjat keampunan dan kesyukuran di Multazam


[27/12 4:47 AM] Polaris Office Document Text - 
Kuliah online Masjid Assharif Meru, Klang 25 Dis 2014. 3 Rabiulawal 1436H
Lintas dari Masjidil Haram Mekah.


Assalamualaikum wbth. Segenap puji bagi Allah, Penguasa dan Pemilik sekelian kerajaan. Salam dan selawat ke atas junjungan mulia pemimpin agung Muhammad s.a.w, para sahabat dan ahli keluarga baginda. Ayuhlah kita mulakan kuliah kita dengan beristighfar kepada AllAh swt, menginsafi diri dan meletakkan diri kita sebagai hamba kepada Allah yang Maha Esa bukan hamba kepada manusia atau bos kita.

Pencinta ilmu kariah Masjid Assharif Meru dan semua pendokong Kelab Haji Muda yang saya kasihi,
Alhamdulilah kita diberi kesempatan lagi untuk terus mengali ilmu dan berkomunikasi melalui kuliah online "Tarbiah dan manasik haji/umrah". Kuliah hari Khamis malam Jumaat ini saya teruskan secara online upload ke facebook/kelabhajimuda facebook/drridzwan dan blog http://ridzwan-bakar.blogspot.com dan akan diupload ke facebook masjid oleh admin.


Alhamdulillah sudah hampir 5 hari saya berada di Mekah. Hari ini saya menyarankan jamaah untuk berpuasa sunat Khamis dalam usaha kita membentuk hati dan diri. Ianya tidak sukar memandangkan cuaca sejuk nyaman di Mekah. Apatah lagi melaksanakan tawaf sunat yang seharusnya kita ambil peluang kerana tiada lagi lokasi ibadah Tawaf melainkan di Masjidil Haram.

Mereka yang kini berada di Tanah Suci amat bertuah. Pahala amalan di sini 100,000x dari mana2 tempat. Bukanlah ganjaran sahaja yang memotivasikan jamaah, namun apa yang lebih penting jamaah semua akan menjadi Duta Muslim setelah menjadi Tetamu Istimewa Pemilik alam. Inilah misi yang sukar untuk kita laksanakan yakni sebagai Duta Muslim bila kembali ke Tanahair.

Tawaf dan saie melatih kita menjadi sang hamba. Ketika bertawaf, kita tak putus-putus beristighfar, mengakui dosa, mentakuti azab kubur, takut akan mahsyar, gementar dengan titian sirat dan berdegup hati menerima keputusan amal. Tawaf dan saie mendidik kita erti sabar, bukan sedikit kesabaran. Kadang-kadang jamaah tidak mampu bersabar apabila di rempuh, ditolak dan dihimpit dalam keadaan suasana yang kurang berakhlaq sesetengah jamaah negara asing.

Di hadapan Hajar Aswad dan Multazam suasananya lebih kelam kabut akibat rakusnya manusia merempuh semata-mata mahu cium hajar aswad atau berdoa di Multazam. Sebahagian manusia sangat rakus dan mementingkan diri sendiri. Apa yang kita hendak harapkan kepada muslim kapitalis di luar Mekah jika budaya dan akhlaq muslim tidak diterjemahkan oleh para Tetamu Allah sendiri...

Ketika Tawaf pusingan pertama kita berdoa
"Maha suci Allah dan segenap puji bagi Allah, tiada tuhan melainkan Allah dan Allah maha besar dan tiada upaya kami mentaati perintah Mu dan tiada kekuatan utk kami menjauhi larangan Mu melainkan dgn izinMu. Wahai Allah kami mohon keampunan dariMu dari siksa neraka"


Rasulullah saw diutuskan utk membawa kebenaran dan memberi peringatan akan hari akhirat. Hampir kesemua doa tawaf dan saie yang disusun oleh para ulama berkisar persoalan sang hamba yang mengharapkan rahmat, kasih sayang Allah. Solat di Masjidil haram sudah cukup memberi peringatan akan hari Akhirat, di mana manusia berpusu pusu, ke hulu dan hilir mencari sesuatu. Ada ketikanya manusia2 ini diherdik oleh pegawai kerana tidak tahu bahasa dan mementingkan diri sendiri. Secara umum, Corak berfikir dan akhlaq tidak jauh beza samada di Tanah haram atau diluar tanah haram.

Moga ibadah umrah dapat membentuk ribuan rakyat Nusantara Melayu- Msia, Brunei, Indonesia, Singapura untuk bersatu membina ummah yang kian rapuh. Jamaah umrah adalah Duta Perubahan, maka usahlah lalai bila kalian kembali ke tanahair....

1 comment:

Farra Da Smiley said...

seronok baca catatan umrah