Followers- Jalinan Ukhuwah

Thursday, June 30, 2016

Inspirasi Hidup: Indahnya Khatam Al-Qur'an



MasyaALLAH & TabarakALLAH,  ALLAH terus memberi  kita peluang untuk menagih rahmat, maghfirah dan doa harapan agar diri kita, ahli keluarga dan semua muslimin muslimat mendapat pembebasan dari api neraka. 

Alhamdulilah, malam semalam dapat meluangkan masa untuk menyertai majlis Khatam Al-Qur’an Program Cetusan Ukhuwah Ramadan. Ianya adalah majlis tradisi dan budaya muslim yang perlu di pupuk. Anak anak muda perlu tahu, ini adalah majlis istimewa apatah lagi jika dibuat di dalam bulan Ramadan. 

Bagi memimpin masyarakat, kita perlu ada matlamat dan program khas menjayakannya. Kita telah Berjaya dengan Program Cetusan Ukhuwah Ramadan (CUR)  dengan melaksanakan aktiviti Iftar Perdana, memberi  kurma/tamar dari rumah ke rumah, baca Yasin dan tahlil di Base, tazkirah berwhatsapp, tarawikh, tilawah & tadarus bersama dan berdoa bersama-sama.  Ianya adalah kenangan sangat manis bila semua penduduk sama-sama turun menyertai Program CUR ini.

Letih dan penat bukan ukurannya, kerana hasilnya
bukan untuk manusia ukur. 
Hasilnya di dalam pengetahuan ALLAH dan para malaikatNYA. 


Khatam Al-Qur’an adalah program tradisi  keilmuwan dan amalan masyarakat Islam terdahulu. Kita mewarisi program ini dengan adab yang telah digariskan oleh Rasululah s.a.w dan para ulama’.  Ilmu dan amalan ini yang kita semua khususnya anak anak muda perlu tahu dan praktiskan.

Kita digalakkan untuk menghadiri majlis Khatam Al- Quran walaupun kita tidak tahu membaca AL-Qur’an, atau sedang bertatih belajar membaca, atau bukan kita yang khatam hatta wanita yang uzur syarie juga diminta hadir ke majlis yang hebat ini. 


Mengapa kita semua perlu hadir  Majlis Khatam AL-Qur’an.........?

1. Majlis ini turut  dihadiri oleh para malaikat dan di dalam satu hadis disebutkan seramai 60,000 malaikat hadir dalam majlis ini. 

2. Doa dalam majlis ini akan dikabulkan oleh ALLAH. Malaikat akan turut berdoa untuk kita.

3. Rahmat ALLAH turun untuk kita

4. Meraih degree Taqwa kerana berusaha menghidupkan satu amalan mulia.


Bayangkan, program kita jam 10.30 malam tadi dihadiri oleh 60,000 malaikat yang mendoakan kesejahteraan dan kedamaian hidup kita di PPTNI ini. Dengan bayu lembut nyaman sejuk dan selesa, bacaan ayat-ayat ALLAH berkumandang bagi kita mencari cinta ALLAH dan kedamaian hidup. 


Kita juga sama-sama berdoa antaranya mengharapkan AL Quran menjadi sahabat kita di dunia sebagai pelita hidup,  AL Quran akan menemani dan menerangi kita di alam kubur, AL Quran juga akan menjadi pembela dan saksi di hari mahsyar  dan AL Quran juga menjadi asas tindakan kita di dunia. Mereka yang berpeagang kepada AL Quran, akan dipelihara oleh ALLAh dari fitnah dunia.  Imam juga berdoa yang sangat relevan dengan kehidupan dunia yang kita semua sesak melaluinya antaranya doa supaya ALLAH membebaskan kita dari beban hutang, kehidupan yang damai, mempunyai jiran dan masyarakat yang baik dan Negara yang mengutamakan kebajikan masyarakat.


Rahmat ALLAh juga turun di malam itu, 
dimana rahmat ini akan menceriakan kita semua diPPTNI.  
Rahmat yang manusia tidak mampu ukur
 tetapi dapat dirasai hasil dari khatam AL-Qur’an.


Program CUR (Cetusan Ukhuwah Ramadan) di susun untuk kita semua enjoy Stress-Free-Life Hidup tanpa tekanan.  Setiap kita mempunyai kelebihan, maka kita gabungkan kelebihan ini untuk mencari ruang sinergi dan kerjasama.  Ada antara kita diberikan ALLAH lebihan wang, ada yang mempunyai ilmu, ada yang berakhlaq first class, ada yang sangat rajin membantu, ada juga kepelbagaian kepakaran dan skil.  Bila ini semua disatukan,  maka dengan sendirinya kita sudah menjadi Sahabat Al-Quran. 

Kita adalah berbeza. Mungkin kita merendah diri kerana tiada ilmu, tiada wang, tiada skil mahupun tiada apa-apa.  Hakikatnya kita semua memang tidak ada apa-apa kecuali akal dan Al-Qur’an.

Dengan akal dan berpandukan AL-Quran, kita (MT)  fikir dan susun program supaya mereka yang tidak ada apa-apa bakal mengambil manfaat dari jiran jiran yang ada sedikit kelebihan. Kita manfaatkan kelebihan untuk memahami bahawa dunia ini adalah tempat indah untuk kita lalui. Jangan sempitkan hidup dengan perkara yang tidak perlu. 


Akhir bicara, kepada semua warga PPTNI, jadikanlah program sebegini sebagai Program Tahunan kita. Kita hidupkan tradisi ini dan berkongsi ilmu. Kita ajak jiran dan anak-anak kita memahami kepentingan majlis khatam Al-Quran. 


Tidak mengapa Kita merangkak membaca Al Quran
supaya kita mampu berjalan pantas 
di titian sirat nanti.....


Ramadan Cuma tinggal  5 hari lagi. Bila ia pergi, belum tentu kita berusia untuk bertemu Ramadan pada tahun hadapan.  ALLAH dan Rasululah s.a.w mahu kita  menghidupkan malam dan siang kita sebagai hamba.  

Maka berdoa dan mintalah kepada ALLAH. 

Walaupun sudah khatam, InsyaALLAh kita akan teruskan membaca Al Quran dan menghayati warkah Cinta dari langit ini.


ALLAHU AKBAR, Lailahaillahu Allahu Akbar walilahilhamd.



Dr Ridzwan Bakar
Villa Raudah, PPTNi Senawang
25 Ramadan/30 Jun 2016


1 comment:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)