Followers- Jalinan Ukhuwah

Wednesday, July 20, 2011

Kunjungan

Alhamdulilah kelmarin saya menerima kunjungan dari ahli korporat dan akademik sebuah Universiti dari Indonesia. Kunjungan ini amat bermakna kepada saya kerana mereka memerlukan mentor bagi kajian membangunkan model ekonomi masyarakat miskin di Jawa. Saya juga terharu dan bersyukur kerana ALLAH memberi izin dan peluang untuk menghulurkan buah fikiran dan mengkaji bagaimana untuk membantu ummah dan ukhuwah umat serumpun ini.

Sebagai insan yang amat kerdil disisi Tuhannya dan ilmu tidak setinggi mana, kesungguhan mereka mengajak saya membantu mereka amat saya hargai. InsyaALLAH saya akan hands-on dengan mereka bagi tempoh 6 hingga 12 bulan secara distance-consultancy dengan harapan kami dapat sama-sama membangunkan satu model ekonomi untuk membangunkan masyarakat miskin yang serba daif di Indonesia. Saya gembira dengan inisiatif ini biarpun tanpa ganjaran duniawi seperti elaun tambahan.

Ketika makan tengahari, saya katakan kepada bapak Dr Henrry dan Pak Dr Asep bahawa kita kena bina manusia terlebih dahulu, kemudian barulah melihat bagaimana untuk membina organisasi dan Negara. Makan tengahari di sebuah lokasi berhadapan tasik yang tenang memberi kami keinsafan bahawa kami adalah manusia yang amat lemah di sisi ALLAH. Kami saling memperakui bahawa garisan penamat kehidupan semakin hampir. Kita sedang mengejar satu fakta hidup muslim iaitu meninggalkan dunia dan kembali kepada Tuhan.

Di akhir pertemuan, Pak Dr Henrry berkata kepada saya supaya kita sama-sama berganding bahu untuk memajukan ekonomi ummah biar bagaimana pahit ranjau yang perlu dilalui. Biarkan mereka yang mahu memperlekehkan usaha murni ini, biarkan mereka yang menghina kita dan lantakkan mereka yang bakal merosakkan usaha baik ini. Hidup kita hanya untuk ALLAH dan Islam. Zikir dan Qur’an seharusnya menjadi landasan hidup dan kebahagiaan insan.

Wallah’alam , Terima kasih ya ALLAH….


4 comments:

Anonymous said...

Assalam Dr,

Semoga usaha ikhlas Dr di permudahkan Allah.

Anonymous said...

Assalam Dr

Alhamdulillah Dr dapat menafaatkan ilmu yang Allah kurnikan bagi sama-sama membantu saudara Islam yang memerlukan bantuan.

Doa Moga Allah memberi kekuatan dan memudahkan usaha ikhlas Dr.

Anonymous said...

Assalam prof,

Saya tengah mencari2 buku Dr "Rinduku Pada Baitullah".

SARIPAH BAKAR said...

semoga berjaya...