Followers- Jalinan Ukhuwah

Tuesday, June 11, 2013

Palestin Gaza: Cairnya Sebuah Harapan


Palestin Gaza: Cairnya Sebuah harapan

Bukan mudah untuk laksanakan kerja amal. Ianya bagai “mencari penyakit” dan bila sakit hadir maka kita “perlu cari ubat sendiri”. Bak kata segelintir teman-teman saya,

“Buat apalah susah-susah hidup. Kau bukan glamour. Kalau selebriti barulah program-program kerja amal dapat berjalan dengan lancar. Masyarakat mengangkat selebriti sangat tinggi, dan orang-orang yang berusaha ikhlas sukar mendapat tempat.” 

Jika dihitung ungkapan ini, ada juga kebenarannya. Ia mungkin boleh melemahkan azam bahkan bisa juga menjadi hamparan cabaran mengukur keikhlasan diri. Pengalaman banyak mentarbiah saya. Melaksanakan ibadah atau kerja amal adalah berkait dengan ACTION bukan sekadar ceramah membasahi gusi.

Semalam saya berkomunikasi dengan seorang pemuda Palestin Gaza. Beliau sangat-sangat mahu menghidupkan NGO Islam Gaza dan memohon kerjasama dengan KHM. Harapan yang sangat mengunung (saya ada kongsi email beliau dalam blog ini dan facebook/drridzwan pada awal bulan Mei 2013). Tetapi kemampuan saya/kita terbatas dan sokongan pula hampir sifar.    Pemuda ini sangat istiqamah dengan harapan yang telah kami lakarkan. Setiap minggu beliau akan menghantar email dan sms kepada saya walaupun terpaksa bersusah payah mencari lokasi sesuai untuk  access internet di Gaza yang hampir musnah itu. Kesungguhan beliau sangat menyentuh hati kecil ini. Setelah lebih sebulan, maka saya menelefon beliau dan berat hati untuk berkata,

“Ya akhi, I love muslim and mujahideen of Palestine. I am so proud of you. I wish if I could be amongst ikhwan who struggle to protect Palestine/Gaza. InsyaALLAH, One day together we free Baitulmuqaddis. I acknowledge your seriousness to formalize Muslim NGO Gaza. Unfortunately, I have many limitations. I am deeply regret to inform you that ‘our plan’ to establish muslim NGO Gaza-KHM has to be postponed.  I am very sorry and may ALLAH forgive me.”

Anak muda ini berkata, “I really hope our wish will come true. Please visit Gaza. I will wait you in the border entering Gaza. I will prepare all necessary support and documentation to see you in Gaza....Please come alone if nobody want to accompany you..”

Ianya satu bentuk kesedihan yang tidak mampu saya tahan lagi.  Harapan anak muda Palestin ini yang akan dipertanggungjawabkan depan ALLAh nanti. Harapan yang tidak mampu saya laksanakan.

Ya ALLAH, maafkan hambaMU….. 


1 comment:

Anonymous said...

Assalam Dr,
semuga dalam rahmat Allah.

Ya Allah, berilah kekuatan dan kesabaran kepada anak muda Palestine ini agar dia mendapat pertolonganMU dari berbagai cara, dan agar beliau berjaya dunia dan akhirat. Amin.

wassalam