Followers- Jalinan Ukhuwah

Tuesday, January 9, 2018

UMRAH 2018 TIP 1- RUJUK ORANG BERILMU




Alhamdulilah, kehebatan teknologi menyebabkan banyak buku buku dan maklumat haji/umrah yang mudah diperolehi. Berbagai tip haji/umrah dikongsi termasuk juga cerita cerita menarik. Ibadah Haji dan Umrah kelihatan lebih mudah.

Blog ini sudah lama tidak update perkara berkaitan haji umrah. Fokus banyak diberikan untuk membincangkan urusan ilmu Waqaf, Islamic finance dan kerja kerja Bakti Sosial di facebook/drridzwan. Juga fokus kepada tazkirah ringkas dan muhasabah diri.

InsyaALLAH, saya akan berkongsi semula tip tip haji umrah untuk bacaan masyarakat umum. Terlebihnya khusus kepada jamaah Umrah yang akan bersama saya pada 15 Mac 2018 nanti.

Imam Nawawi telah mengariskan beberapa perkara sebelum seseorang bermusafir dan ber rehlah menuju ke Tanah Suci. Tip kali ini mengupas perkara "Merujuk kepada orang berilmu". Imam Nawawi menekankan supaya kita berusaha merujuk dan bertanya kepada orang orang ilmuan dan berpengalaman sebelum kita membuat keputusan untuk menunaikan haji/umrah. 

Tip #1 ini penting dalam usaha kita mengapai haji/umrah maqbullah. Dalam kursus dan kuliah umrah yang saya usahakan, ramai jamaah lebih fokuskan kepada aspek keperluan lahiriah sehingga aspek rohaniah seakan terpinggir. Adalah menjadi kewajipan kita untuk merujuk dan bertanya kepada ilmuwan berkaitan urusan haji umrah.

Kita lihat beberapa fakta berikut:-

1.   Ibadah haji/umrah bukan perjalanan pelancongan. Ianya perjalanan hati dan roh untuk hampir dengan Pencipta. 

2.   Seringkali emosi mengelembung dan meluap dek kerana hilang sabar.

3.   Ada banyak kes penipuan umrah.  Saya juga mempunyai beberapa pengalaman ditipu oleh agensi umrah ternama yang kini hebat beroperasi di tanahair ini. Maruah dan imej saya terjejas akibat sikap tidak amanah agensi ternama ini. Walaupun saya sangat teliti, penipuan tetap berlaku.  Ibadah Umrah dijadikan tempat mengaut untung. 

NASIHAT:

1.  Rujuklah Tok Tok Guru dan Mutawif yang ikhlas di dalam urusan haji/umrah tuan puan.

2.  Hadirlah ke kursus kursus umrah yang sebahagian besarnya adalah percuma.

3.  Tanya apa sahaja soalan supaya kita benar benar bersedia untuk mendapat yang terbaik.

4.  Pilihlah agensi yang amanah, yang takutkan ALLAH. 

5.  Teliti dan semak pakej yang ditawarkan. Tanya mereka yang berpengalaman atau saudara mara kita yang pernah ke Tanah Suci. 

InsyaALLAH, bersambung Tip #2 ......



No comments: