Followers- Jalinan Ukhuwah

Tuesday, July 6, 2010

Harapan

Kita banyak meletakkan angan-angan dan harapan di dalam hidup. Kita mengharapkan menjadi jutawan, karyawan, dermawan, sasterawan, angkasawan, jelitawan, negarawan dan berbagai istilah wan-wan lain. Ada yang sanggup melakukan dosa untuk mengecapi harapan ini. Satu hari nanti (jika panjang umur), kita akan menjadi Tok Wan. Ianya bukanlah harapan tetapi suatu keadaan hakikat yang tidak melawan fitrah. Ianya tidak perlu direbut, kerana ALLAH akan memberi kita peluang ini.

Bagaimana hebat harapan kita, ianya tiada nilai di sisi Tuhan. Di sisi ALLAH, harapan yang diminta dari kita ialah harapan kepada amal soleh semasa kita masih bernyawa ini. ALLAH meminta kita melakukannya untuk bekalan kehidupan kita di alam abadi.

ALLAH berfirman

“Dan berikanlah perumpamaan kepada mereka (manusia), bahawa kehidupan dunia adalah seperti air hujan yang KAMI turunkan dari langit; maka menjadi subur dengannya tumbuh-tumbuhan di muka bumi, kemudian tumbuh-tumbuhan itu menjadi kering yang diterbangkan oleh angin. Dia adalah ALLAH yang Maha Kuasa atas segala sesuatu. Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi soleh adalah lebih baik pahalanya disisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi sandaran harapan.” Al-Kahfi: 45-46

Ambillah Peluang untuk beramal biar sekecil manapun. Bulan Rejab dan Syaaban adalah bulan latihan buat kita merebut peluang pahala di bulan amal- Ramadan.

3 comments:

rezeki said...

salam dr

harapan saya agar diberikan kebahagian di dunia dan akhirat

hm said...

salam rezeki,
Itulah doa dan harapan tinggi yang disebutkan dalam Al-Qur'an dan amalan Rasul s.a.w. Moga ALLAH mengizinkan doa dan harapan ini.

Anonymous said...

Assalamualaikum Dr

tersentuh hati Kak Nor membaca N3 ini. Kak Nor juga berharap agar kita diberikan kebahagiaan di dunia & akhirat.

terima kasih Dr.

Subhanallah...

Kak Nor.