Followers- Jalinan Ukhuwah

Wednesday, September 12, 2012

Tip #1 - HDS - Cintailah Diri SEndiri


TIP No 1 HARGAI DIRI SENDIRI (HDS)– Cintailah Diri Sendiri



Nota HM:  Insan yang ikhlas mencintai diri sendiri, sesungguhnya akan mampu menarik golongan pencinta kehidupan.


Setiap pagi bila kita bangun tidur, kita akan melihat cermin.  Rumah tanpa cermin dianggap tidak hidup. Boleh dikatakan setiap rumah mempunyai cermin di setiap bilik termasuk bilik air.  Dalam keretapun ada  cermin. Di surau, masjid hatta di tandas awam juga tidak terlepas dari benda yang bernama cermin. Diri pula seakan tidak sempurna di pagi itu. Contoh mudah, bila kita melakukan aktiviti camping dan bermalam, sudah pasti kita sedikit risau mengenai wajah kita kerana tiada cermin yang di bawa. Kita tidak dapat lihat wajah kita.

Ya cermin itu penting!

Itu adalah tabiat yang sangat baik kerana kita amat perihatin dengan wajah kita. Tanpa mengira lelaki atau perempuan, sebiji jerawat  di muka akan merimaskan hati. Ianya fitrah.  Kita mahu kelihatan tampan dan jelita. ALLAH juga mahu kita cantik. Lebih cantik bila dihiasi dengan akhlaq yang baik.


Sesungguhnya, kita tidak mampu untuk menghargai diri sendiri jika kita tidak menilai diri kita tinggi. We need to value ourselves.  Cinta diri sendiri bukan bermaksud  kita mencipta ego, sombong atau takabbur.

Jika kita tidak cintai diri sendiri, apakah orang lain akan mencintai kita?
JIka kita tidak mencintai diri sendiri, apakah mungkin kita mengenal ALLAH?
Jika kita tidak cinta diri sendiri, bagaimana untuk kita mencintai hamba-hamba ALLAH?

Ianya adalah tahap kesyukuran kita dengan pemberian ALLAH.  Tiada manusia yang sempurna.

Baru-baru ini ketika beriktikaf di Dataran Kaabah, saya melihat jari saya. Tidak kelihatan cacat celanya. Saya berkata kepada jamaah umrah, apa lagi yang kita hendak minta kepada ALLAH?  Tidak cukupkah dengan apa yang kita ada?  10 jari ditangan kita ini sudah cukup membuktikan kebesaran ALLAH.  Apa lagi kita nak minta kepada ALLAH?

Hargailah diri sendiri kerana ia mampu membina keyakinan diri dan self-esteem. Dunia kita akan berkembang bila kita melihat diri kita secara positif.

Dunia kita akan kelihatan besar  dan seronok bila kita hargai diri sendiri dengan menyatakan “I love myself, Aku cintai diriku seadanya…”

Appreciate the gifts that ALLAH has given you and the beauties that ALLAH has bestowed upon you.


Tips: 
Mulakan hari ini dengan rasa cinta pada diri sendiri. Luahkan cinta kepada diri sendiri  5 minit sebelum dan selepas bangun dari tidur. Lihat cermin lantas berdoa “Ya ALLAH, ALhamdulilah dengan setiap pemberianMU, Aku cinta MU, aku mencintai RAsulMU Muhammad s.a.w dan aku mencintai diriku atas anugerahMU. Perbaiki Akhlaqku dan izinkan aku menjadi insan yang lebih baik dari semalam.”


No comments: