Followers- Jalinan Ukhuwah

Wednesday, September 12, 2012

Tips Hargai Diri Sendiri - Pengenalan


Nota:  Tiada sebab untuk tidak bahagia.....



Berapa kali kita sebut dalam diri bahawa "Aku sememangnya bahagia?"

Berapa kerap anda menghargai diri sendiri? 

Bila soalan ini diajukan kepada rakan-rakan, secara rambang mereka menjawab “Aku tak pernah terfikir hendak hargai diri sendiri!” , 
“Alamak Wan, kau perangkap aku pagi ini..”

Mengapa jadi begitu?

Pada hemat saya, kita bukanlah langsung tidak hargai diri sendiri tetapi kita  samada kurang atau tidak sedar bahawa kita sememangnya sudahpun menghargai diri sendiri tanpa disedari. Kita jadi begini kerana kita lebih fokuskan dunia luar, focus kepada orang lain bukan  diri sendiri. Bila tumpuan diberikan kepada orang lain dan dunia yang kita tidak mampu mengubahnya, maka kita lalai untuk menghargai diri sendiri.

Juga tanpa disedari, kita letakkan diri kita ditahap rendah (rendah diri dan tahap rendah hidup adalah dua perkara berbeza).  

Contohnya, “Aku ni tak cerdik, sebab tu bos tak suka aku…”  atau 
"Aku ni tak de ilmu, camne nak gi Haji."

Memandangkan  topic ‘hargai diri sendiri’ ini penting (pada hemat saya), maka InsyaALLAH saya akan berkongsi tip-tip penting bagaimana untuk kita hargai diri sendiri. Ianya akan ditulis dalam  13 siri (13 tips)  supaya ianya mudah difahami dan yang lebih utama dapat kita sama-sama amalkan, InsyaALLAH.

Moga penulisan dan perkongsian ini bermanfaat. 


No comments: