Followers- Jalinan Ukhuwah

Tuesday, February 17, 2009

KIBLAT BERUBAH

Bolehkah kiblat kita berubah? Apabila Allah memerintahkan Rasul s a w menukar arah kiblat dari Baitulmuqaddis ke Mekah, maka perubahan dilakukan oleh Rasululah s a w on the spot, tiada persoalan! Masjid Qiblatain berhampiran kota Madinah adalah saksi akan peristiwa ini.

Baru-baru ini ketika menjengok sebuah surau, kecoh bila diberitakan “kiblat sudah berubah”. Perkara ini bukanlah baru bagi saya. Kira-kira dua tahun lalu sebuah surau diberitakan telah salah arah kiblat. Maka masing-masing menunding jari menyalahkan AJK Surau. Saya masih ingat ketika surau ini dibuat tidak kurang dari 5 kompas di bawa untuk mengesahkan arah kiblat. Salah satu kompas adalah milik kontraktor yang banyak pengalaman membuat surau dan menentukan arah kiblat. Setelah hampir tiga tahun digunakan, ada pula hamba Allah yang membawa kompas dan kemudian membuat pengumuman yang selama ini kita sholat salah kiblat. Kasihan AJK surau bila perjuangan sukar untuk mendapatkan surau akhirnya dikecam. Bila perkara ini dimaklumkan kepada saya, maka saya berpesan “Tidak perlulah kecoh-kecoh dan bergaduh.” Saya nyatakan bahawa ada banyak kemungkinan ‘perubahan arah kiblat ini berlaku’ antaranya mungkin kompas tidak melalui kalibrasi, kompas sudah lama dan mungkin juga bila surau berhampiran dengan Menara telekomunikasi kemungkinan boleh mempengaruhi ketepatan petunjuk kompas. (wallahalam).

Sekiranya anda mengalami atau bakal mengalami perkara ini, maka blog ini ingin berpesan:
1. Hargailah AJK Masjid atau Surau yang telah berusaha dan berkorban untuk memajukan kariah atau surau pejabat
2. Janganlah menunding jari. Cari jalan penyelesaian.
3. Hubungi Pejabat Mufti atau Majlis Agama Negeri untuk bantuan kerana mereka mempunyai alat canggih pengukur ketepatan kiblat.

Akhir kata, Walaupun kiblat kita sudah berubah, kita tetap bertanggungjawab untuk membebaskan Baitulmuqaddis/al-aqsa dari gengaman Yahudi! Allahu akbar!

No comments: