Followers- Jalinan Ukhuwah

Monday, June 22, 2009

Sukarnya Mencari Imam


Secara lahiriah, menguruskan masjid nampak mudah. Bila azan berkumandang, sudah tentu kita fikirkan bahawa masjid itu ada imam dan bilalnya.

Tahukah anda bahawa pengurusan masjid akan pening kepala bila imam tidak dapat hadir kerana alasan-alasan tertentu?

Tahukah anda bahawa turnover imam di sesebuah masjid khususnya masjid di bandar adalah tinggi?

Hasil penelitian saya (bukan kajian ilmiah), banyak faktor tingginya turnover imam di bandar-bandar. Oleh kerana mereka juga manusia dan rata-rata bujang, faktor seperti kebebasan, gaji, faedah benefit-in-kind dan pengaruh rakan-rakan antara faktor penting perkara ini berlaku.

Sebagai orang muda, imam-imam muda ini juga inginkan kebebasan. Mereka tidak mahu terikat dengan tempoh yang lama. Menjawat jawatan imam memerlukan komitmen yang tinggi. Jika bekerja sebagai guru agama, contohnya, mereka cuma mengajar dari jam 7.30 pagi hingga waktu Zohor. Selepas jam 2 petang mereka bebas untuk ke mana sahaja. Di sebelah malam, guru agama ini boleh membuat kerja sambilan mengajar anak-anak fardu ain atau kelas mengaji Qur’an. Menjadi imam pula terikat dari Subuh hingga Isya’ (bergantung kepada jadual tugas imam).

Anda sebagai anak kariah di tempat anda, mungkin tidak sedar kemelut yang sentiasa menghantui pengurusan masjid. Pengurusan masjid yang rata-rata adalah sukarelawan/sukarelawati amat gusar memikirkan kemungkinan ini. Mereka ingin melakukan yang terbaik untuk masyarakat dan anggota kariah namun tiada jaminan yang sesebuah masjid akan memperolehi imam muda yang komited dan mahu kekal lama.

Cabaran mengurus masjid sudah tentu tiada kesudahan......





1 comment:

ok said...

Salam Dr Hj Ridwan.

Semua orang kena memastikan diri boleh jadi imam. :D

Fuad Latip