Followers- Jalinan Ukhuwah

Tuesday, July 13, 2010

Pasar Dunia Melalaikan Hati

Dunia adalah pasar yang sangat besar di kotak minda kita. Pasar dunia akan terus hiruk pikuk dengan hawa nafsu manusia. Ketika pasar Piala Dunia berakhir, pasar dunia akan terus melekakan kita dengan berbagai inovasi dan transaksi yang jika kita tidak berhati-hati akan melencongkan diri.

Kini Syaaban menjengok kembali. Pasar dunia ini hanya dapat diselamatkan oleh golongan mukminin. Rejab sudah berlalu, Syaaban mengukir senyum dan Ramadan sedang mengesut buat kita. Tiga bulan istimewa ini adalah bulan maghfirah dan bulan untuk mengekang nafsu pasar dunia yang berbagai. Hati dan Piala Akhirat kini dibuka untuk kita mencari Rahmat dan cinta ALLAH.

Baru-baru ini saya bertemu dengan seorang teman yang kurang bahagia. Maka saya menasihati diri saya sendiri disamping mengesyorkan agar sahabat saya ini menyerahkan kembali hati ini kepada Pemiliknya. Menyalahkan ALLAH kerana diri tidak bahagia adalah tidak mulia. ALLAH memberi kita kekuatan yang tidak kita manfaatkan, jadi mengapa salahkan Tuhan? Bawalah hati hampir dengan ALLAH untuk menaikkan kembali nilai diri.

Dalam entri “World Cup” saya ada menyentuh ringkas mengenai ‘talent’. Kita semua mempunyai ’talent’ tersendiri namun kita samada tidak memanfaatkan talent kita atau kita terlalu leka dengan talent yang ada dan melalaikan prasarana hati. Jiwa dan wajah kita akan lesu bila hati tidak dibersihkan.

Kini ALLAH telah membentangkan karpet Syaaban dan kita akan menanti karpet indah Ramadan. Lantaran perkara pertama yang perlu dilakukan di bulan Syaaban (lanjutan Rejab) ialah:-

1. Memohon keampunan dari ALLAH dari setiap kelalaian kita.
Ambillah peluang dimalam hari dengan bersendirian. Muhasabahlah diri samada di dalam Masjid atau di atas sejadah. Luahkan hati yang gersang ini dengan menyatakan ”YA ALLAH, aku mengharapkan cintaMu, aku mengharapkan redhomu maka ampunilah aku.” Ungkapkan "Astaghfirullah halazim....." berulangkali hingga anda mencapai renjisan titian kedamaian dalam diri.

Nota: Masjid Munawwarah Shah ALAm akan meneruskan tarbiah hati ”Jom Qiyamualail” setiap pagi Sabtu jam 3.30 pagi. Sabtu minggu ini 17hb adalah program ke-3 dan akan diteruskan sehingga akhir Ramadan.

3 comments:

boxhousestudio said...

ALLAH...terima kasih Tuan Haji...

ainhany said...

salam dr Ridz,

rembesan kejahilan dan kemaafan ALLAH amat diharapkan..semuga kita tergolong dlm mengejar pesta Akhirat.amin

Anonymous said...

Assalamualaikum Dr,

Semuga kita semua sentiasa memohon keampunan dari Allah.
Terima kasih Dr.

Subhanallah....

Kak Nor