Followers- Jalinan Ukhuwah

Sunday, July 11, 2010

World Cup

Foto: Bahasa badan atau arahan coach Brazil di luar gelanggang

Anda minat bermain atau menonton bolasepak? Bagi lelaki, saya yakin jawapannya ”Ya!”

Bila sebut bolasepak, banyak yang tergambar di fikiran kita. Maradona sentiasa memegang “bij tasbih ???” di kerusi pegawai pasukan. Sotong bernama Paul pula membuat ramalan-ramalan yang tepat. Akhbar hari ini menyebut Paul meramalkan pasukan Sepanyol akan menjadi Juara Piala Dunia 2010.

Ada juga yang mengaitkan bolasepak dengan peristiwa karbala’ dimana kepala Hassan dan Husin dipenggal dan kemudian disepak macam bola. Ada yang berkata bolasepak adalah mainan Yahudi untuk melekakan umat manusia. Di negara Barat pula mereka bermegah dengan menyatakan Bolasepak Piala Dunia adalah Perhimpunan terbesar manusia kerana ratusan atau ribuan juta manusia memberi fokus kepada Piala Dunia. Ianya mengalahkan pertemuan tahunan jamaah Haji di Arafah.

Apapun perkara yang dilihat atau ditonton, bolasepak memberi kita ilmu tersendiri jika kita memerhati dan memperhalusi seni bolasepak.

1. Komunikasi di padang bola
Anda pernah ke Stadium untuk menonton live perlawanan bolasepak? Jika belum pernah, cubalah hadir untuk merasai dan melihat bagaimana komunikasi berlaku antara orang di luar dan di dalam padang. Komunikasi amat penting di dalam perlawanan bolasepak. Kita akan lihat bagaimana suasana agak kecoh di bangku Coach bila mana arahan-arahan dan bahasa badan dipamerkan supaya pemain mengambil tindakan. Kapten dan pemain pula berkomunikasi di dalam padang.

2. Menghargai Talent
Sebelum beraksi, Coach akan Lihat ‘talent’ dan kepakaran pemainnya. Beliau akan Letakkan pemain di tempat yang sesuai. Tidak boleh main pukul rata aje. Contohnya, Tidak semua boleh mengambil sepakan penalti. Ia memerlukan kepakaran. Ada kalanya, penjaga gol akan naik ke atas mengambil sepakan penalti. Emosi juga perlu kuat dan keyakinan pula perlu tinggi. Contohnya, Skuad France kecundang awal kerana tidak menghargai talent yang ada.

3. Teamwork (Bermain secara berpasukan). Lihat bagaimana Brazil dan Argentina kecundang di peringkat Suku Akhir. Peminat tidak berminat dengan permainan agresif. Penonton mahu lihat permainan berkualiti tinggi seperti di tunjukkan oleh tim-tim dari Eropah. Lihat bagaimana seni bolasepak yang ditunjukkan oleh tim Sepanyol, mereka tidak bergantung kepada ’star’ mereka. Kita lihat pula bagaimana tim yang memfokus kepada atau bergantung kepada seorang dua ’star’ akan mengalami ’defect sustaining power’.

4. Perancangan strategik. Menilai diri sendiri dan kemampuan dan kelemahan pasukan lawan boleh membantu strategi tektikal bila berada di padang. Contohnya,, ‘Counter attack’ German berjaya membenam dan memalukan Argentina. Gol-gol German juga cantik dan berbaloi untuk ditonton. Ianya adalah hasil dari perancangan yang baik.

5. Perasaan - Berbagai perasaan dicurahkan. Kita lihat pemain bergaduh, menipu di tengah padang, berpelukan tanda gembira, menyerang penonton, mengawal emosi, bersabar, saling mencabar dan melahirkan sikap professional.

Ringkasnya, bolasepak mengajar kita sekurang-kurangnya 5 perkara penting kehidupan iaitu seni berkomunikasi, menghargai talent, bekerjsama dalam satu pasukan, merancang dan meluahkan himpunan perasaan.

Justeru, apa sahaja usaha kita samada menguruskan pegawai bawahan, menguruskan persatuan, mentadbir masjid dll, 5 perkara di atas perlu juga dilaksanakan dengan komitmen yang tinggi.

Jika anda bakal menonton final bolasepak pagi ini jam 2.30 pagi, lakukanlah solat tahajud terlebih dahulu. Firman ALLAH
“Sesungguhnya bangun di tengah malam itu adalah lebih tepat untuk khusyuk dan bacaan ketika itu lebih berkesan. Sesungguhnya kamu pada waktu siang hari mempunyai urusan yang panjang (banyak).”
Rujuk Surah Al-Muzammil

Selamat Menyambut Bulan Syaaban.

1 comment:

ustazah said...

analisis yang bermakna