Followers- Jalinan Ukhuwah

Friday, December 7, 2012

Wisata Rohani: Hari ke 2a - Jumaat 30 Nov




Pagi Jumaat,  jamaah diuji dengan kekentalan bertahan untuk menghidupkan hati.  Azan pagi dan bacaan Subuh imam amat menarik hati yang lemah ini.  Selepas solat, bacaan al-mathurat,  Talk show live MQTV  telah diatur antara Kiyai Aa Gym dan wakil KHM.

Slot Talk show live antara saya dan Aa Gym berjalan lancar diselit dengan jenaka ikhlas Pak Kiyai.  Diskusi  menyentuh  kenapa KHM berusaha membina masjid,  mengapa diujudkan Kelab Haji Muda,  Apakah signifikan pembentukkan Komunitas Haji Muda (KHM Indonesia) kepada pembangunan ummah dan apakah nilai haji/umrah dalam kehidupan.

Selepas sesi  Talk show,  diskusi lanjutan dilakukan di bilik tetamu Darul Tauhid. Kelihatan Aa sentiasa gembira menerima kunjungan ini.  Banyak perkara yang beliau pesan kepada saya yang saya akan tulis dari masa ke semasa. Misi hidup dikongsi bersama. 

Selepas itu, jamaah bersiap untuk check-out bagi meneruskan program selanjutnya. Jam 8 pagi, bas bergerak meninggalkan Darul Tauhid menuju  Rancaekek Desa Bonjongloa kira-kira dua jam perjalanan.

No comments: