Followers- Jalinan Ukhuwah

Monday, April 13, 2009

Cium

Maha Suci Allah yang telah menurunkan Al-Furqan dan meniupkan sifat kasih sayang dalam diri kita.

Ketika kecil, kita diasuh untuk mencium Al-quran selepas membacanya (walaupun kita tidak mengerti makna ayat yang dibaca). Begitu juga kita cium orang-orang yang kita sayang termasuk ayah,ibu, nenek, atok, suami, isteri, anak-anak dan mencium tangan ulama dan guru. Ciuman adalah refleksi ke atas sifat kasih sayang kita, penghormatan kita kepada guru-guru dan juga sifat belas kepada anak-anak kecil. Orang yang menghargai wang pula akan mencium wang. Insan yang sayang akan kucingnya, akan mencium kucing.

Mencium anak kecil adalah satu nikmat, dapat release tension. Rasululah s.a.w menganjurkan kita mencium anak-anak kecil khususnya anak-anak yatim.

Ada insan yang menzahirkan kecintaan kepada Rasul dengan mencium tiang-tiang Raudah, geriji besi makam Rasul s.a.w dsbnya. Ada segelintir pula melahirkan kasih sayang Allah dengan mencium kelambu Kaabah, mencium pintu kaabah, mencium rukun Yamani dan mencium Hajar Aswad. Walaupun tabiat ini tidak diajar, mencium/kucup Hajar Aswad pernah dilakukan oleh Rasululah s.a.w.

Pun begitu, bagaimana pula untuk kita mencium Allah pemilik diri dan seluruh alam? Satu soalan yang boleh dijawab namun memerlukan kita untuk berfikir .

1 comment:

Anonymous said...

Ya, mungkin kerana itu