Followers- Jalinan Ukhuwah

Tuesday, April 14, 2009

Tips Umrah Bersama Anak

Tulisan kali ini saya khususkan kepada para muslimah yang bakal menunaikan Umrah khususnya kepada Pn Muna dan Kak Solehah yang menulis kepada saya meminta sedikit tips.

Tentu sekali hati melonjak jika kita mampu menunaikan Haji atau Umrah bersama anak-anak. Musim Haji yang lepas, saya telah memberi tips dan nasihat kepada tidak kurang dari 4 pasangan yang bakal ke Tanah suci menunaikan Haji (perkara ini tidak saya kongsi di dalam blog).

Jika anda membawa anak kecil berusia kurang dari 10 tahun, beberapa perkara perlu di beri perhatian.

• Khatan – Jika anak lelaki, pastikan beliau sudah berkhatan.

• Kain ihram – Memakai kain ihram lelaki dewasa agak sukar, apatah lagi anak kecil. Ketika saya membawa jamaah umrah 2006 lalu, ada satu kes di mana anak lelaki (berusia 14 tahun) terlupa untuk menanggalkan seluar dalam ketika berihram. Maka ayah-ibu hendaklah bersedia untuk membayar dam. (Sila rujuk ustaz)

• Losyen kulit Perlindungan UV
Kulit anak-anak kecil agak sensitif dibandingkan dengan orang dewasa. Usahakan anak-anak kecil ini memakai losyen yang tidak menjejaskan ibadah.

• Makan minum
Tidak perlu bimbang. Selain makanan yang disediakan oleh agen Umrah, banyak outlet makanan ada di sekitar Masjid Nabawi dan Masjidil haram. Bawalah anak-anak anda makan di outlet menghadap kedamaian dua Masjid yang Agung ini.

• Waktu Tidur
Rutin tidur akan berubah. Ini sedikit mencabar. Bergantung kepada berapa ramai ahli keluarga mengikuti program umrah anda, menidurkan anak kecil di awal malam boleh membantu mereka bangun awal untuk persediaan solat malam dan subuh. Jika anak-anak anda masih mengantuk, bawa sahaja mereka ke Masjid dan tidurkan mereka di sisi anda ketika solat sunat malam(Musim Umrah Sahaja. Musim Haji dan Umrah Ramadhan mungkin tidak praktikal). Lepas sholat sunat di Masjid Nabawi atau Masjidil Haram boleh tiupkan di kepala anak-anak anda dan doakan mereka.

• Tawaf sunat
Anak-anak kecil suka berjalan dan berlari-lari. Tawaf sunat akan lebih menyeronokkan bersama mereka (bergantung kepada keadaan jamaah yang sedang bertawaf). Pastikan syarat sah tawaf dijaga.

• Tawaf dan Saie wajib- Jika anak kecil, gunakan push chair/ buggy dari Malaysia khususnya untuk tawaf dan saie nanti. Cuma perlu berhati-hati sebagaimana yang dinasihatkan ustaz-ustaz agar niat tawaf kita tidak berubah kepada niat menolak push chair (sila rujuk ustaz).

• Lampin/Lampin pakai buang drypers/Pampers
Jika anak kecil masih memakai lampin/lampin pakai buang, pastikan ianya sentiasa di tukar (perlu melabur wang untuk membeli lebih lampin ini dari biasa). Juga perlu bawa lampin ini dalam beg sandang anak jika ke Masjid.

• Waktu sesuai untuk Umrah. Lakukan Umrah awal pagi atau malam selepas Isya. Jika berkumpulan, boleh ke Tanaim sebelum Subuh dan kembali ke Mekah waktu hampir Subuh. Lengkapkan tawaf dan saie selepas Subuh.

• Hindarkan memarahi anak ketika di Tanah Haram. Kerenah anak boleh mengugat kesabaran. Perbanyakkan doa dan ungkapkan perkataan-perkataan positif untuk mereka. Mereka adalah Harta yang amat berharga yang anda miliki. Pengalaman tahun 2004 lalu ada satu kes di mana kawan saya yang mengikuti program saya telah kehilangan anak di pusat imegresen airport. Justeru, pastikan anak kecil anda sentiasa bersama anda setiap masa.

• Jika ada maid, lebih baik bawa sekali. Ini dapat membantu konsentrasi ibadah anda.

Bagi saya kita ke sana untuk melakukan yang terbaik untuk diri kita. Kita mempunyai masa yang terhad dan sumber kewangan yang limited. Justeru, Kita mahu melakukan yang terbaik untuk memantapkan iman kita bagi bekalan pasca umrah. Kita juga mahu lakukan yang terbaik untuk anak-anak kita.

Tahniah kepada anda yang bakal membawa anak-anak menunaikan umrah. Selamat berangkat, moga memperolehi haji umrah mabrur.

6 comments:

benludin said...

salam tuan,
-terimakasih atas tips umrah yang anda berikan
-rajin-rajin lagi update

:)

wallpapersdeco said...

Assalamualaikum..
hi have a nice day.. looking for wallpapers for your house, office or shop? feel free to visit my blog. Thank you.

Noor said...

Assalamualaikum...hajat nak bawa anak g umrah tp baru sy sedar anak lelaki sy itu belum berkhatan.anak masih kecil 2thn tp anak suka cakap nak g Mekah ikut makkk..

Anonymous said...

thanks for the tips.
boleh sugges buku zikir atau solat sunat yangelok di bawa?

G said...

Salam...jazakallah for the tips, InsyaAllah Mac ni akan kesana bersama anak2.

Unknown said...

Jika bawa anak lelaki belum bersunat adakah menjejaskan ibadat umrahbibu bapa