Followers- Jalinan Ukhuwah

Sunday, March 7, 2010

Program JatiDiri UTHOM

(Foto Peserta Program)

Alhamdulilah di dalam kesibukan, saya menunaikan jemputan dari kawan untuk sama-sama menjayakan program Bina Jati Diri Pemimpin Pelajar Universiti Tun Hussein Onn (UTHOM) Johor, disebuah lokasi nyaman pergunungan di Selatan Tanahair. Mereka adalah kumpulan pelajar yang mengikuti program lepasan ijazah yang akan memasuki alam pekerjaan bulan depan. Saya yakin dengan program jati diri hampir enam bulan ini akan memantapkan persediaan mereka terjun ke sektor korporat, Awam atau menjadi usahawan Berjaya.

Di dalam ceramah saya nyatakan, apakah yang dikatakan sukses, berkongsi tip-tip penting sukses hidup dan bagaimana para pelajar seharusnya menempuh perjalanan memasuki alam pekerjaan. Adakah nilai ijazah mencukupi mengharungi dunia pekerjaan?

Selepas makan tengahari, saya menyentuh sedikit peranan ibu dalam konteks sukses hidup. Saya tekankan pemimpin yang HEBAT sentiasa memegang satu anak kunci hidup. Bila anak kunci ini hilang, tiada emas dan harta dunia dapat mengantinya. Di akhir bicara, saya gunakan nada bersajak mengutip tulisan BAb 1 mukasurat 9 BPHT. Di kala itu para pelajar mula menangis. Mereka menghayati apa yang saya maksudkan. Tanpa disedari saya turut menitiskan airmata bahawa satu hari nanti saya juga akan kehilangan anak kunci ini.

Foto bersama Pensyarah-Pensyarah Kanan UTHOM)

Kepada Profesor, Pensyarah-pensyarah kanan unit CEC UTHOM Johor, Pensyarah-Pensyarah dan pegawai pentadbiran, terima kasih kerana menjemput kami untuk berkongsi sedikit ilmu dan pengalaman.

Kepada pensyarah-pensyarah kanan yang mendengar ceramah saya, saya amat gembira kerana perkongsian ringkas jati diri ini telah membuka pintu hati tuan/puan untuk meneruskan perjalanan menguasai ilmu di peringkat PhD.

Yahudi hebat dan Berjaya kerana ilmu dan kajian berterusan. Bangsa Cina GAH kerana melabur wang untuk pendidikan anak-anak mereka. Muslim Melayu juga boleh HEBAT bila kita menguasai ilmu dan melakukan banyak kajian.

5 comments:

rosli said...

Salam Dr,

Tahniah Dr,satu program yng hebat

Laily Abdul Hanid said...

Selamat menyambut Hari Lahir yang ke 44th. Semoga apa yang dihajati di dunia dan di akhirat dimakbulkan Allah SWT.InsyaAllah..

Laily said...

..macammana boleh tersilap nama abah ni..he..he..he

ridz said...

Salam Rosli,
Terima kasih. Bila boleh jumpa?

ridz said...

Salam Laily,
Saya muda lagilah..nombor tu salah.