Followers- Jalinan Ukhuwah

Sunday, April 25, 2010

Ketika Minda Letih #2

Nota: Moga Insan yang berusaha melakukan Tawaf dan menyematkan impian ke Tanah Suci akan menerima kerusi empuk di Syurga ALLAH.

Ketika minda letih, saya menyandar di sofa di ruang tamu. Jam sudah mencecah jam 11.15 malam. Saya mencapai sebuah bahan rujukan. Mata cuba mencari apa yang perlu saya fokuskan. Ternyata keletihan tidak mampu menghidupkan fokus. Keletihan juga tidak mampu menyelamatkan saya di Padang Mahsyar.

Atok-nenek dan Guru-guru kita sering menyebut akan huru-haranya kiamat. Baru-baru ini saya diberi peluang menonton peristiwa Tsunami 2004 yang disiarkan oleh sebuah TV. Dokumentari ini menunjukkan betapa huru-haranya manusia mencari perlindungan akibat tsunami tersebut. Jika Tsunami ini pun manusia tidak mampu menanggungnya, bagaimana huru-hara kiamat dan Padang Mahsyar?

Membelek kitab ini memberi saya sedikit energi. Minda yang letih kembali segar dengan cerita mengenai diskusi Rasulualh s.a.w dengan para sahabat;

Rasululah s.a.w berkongsi,
”Aku telah diperlihatkan oleh ALLAH mengenai beberapa kelompok umat manusia di Padang Mahsyar. Aku telah melihat seorang nabi bersama umatnya dan seorang nabi dengan satu kumpulan yang tidak lebih dari 10 orang. Seorang nabi lain pula dengan seorang lelaki sementara seorang lagi nabi tanpa seorangpun umatnya. Tiba-tiba aku ditunjukkan dengan satu kumpulan yang ramai. Aku menyangkakan mereka adalah umatku. Tetapi dimaklumkan kepadaku kumpulan ini adalah umat nabi Musa a.s. Bila diarahkan aku melihat di satu sudut, kelihatan satu lagi gerombolan umat yang besar. Di sudut lain ada lagi satu kumpulan. Di katakan kepadaku, inilah umatmu dan bersama mereka ada seramai 70,000 orang yang akan memasuki syurga tanpa hisab dan tanpa azab..........."
Minda yang letih ini bertanya diri sendiri:

1. Ada nabi yang bekerja keras untuk agama ALLAh hanya ditemani 10 orang sahaja umatnya di Padang Mahsyar? Diriku yang leka dengan duniawi ini bagaimana?

2. Berapa bilangan sebenarnya gerombolan umat Muhammad?

3. Jika satu gerombolan mempunyai 70,000 orang; ini bermakna sedikitlah umat Muhamad yang bertuah ini? Di dunia kita boleh melobi, pakai kabel, mencantas orang untuk merebut pangkat, merampas hak orang dan memburuk-burukkan orang lain supaya kita aje yang berjaya. Di Mahsyar nanti kabel mana nak pakai?

4. Bagaimana untuk kita menerima kebaikan agar diselitkan dalam senarai 70,000 orang yang akan masuk syurga tanpa dihisab dan diazab?

ALLAHU AKBAR! Kelihatan ianya sukar, tetapi boleh diusahakan.

”Ya ALLAH Cinta Kaabah mendekatkan kami kepada MU. Maka Pilihlah kami di dalam senarai umat Muhammad s.a.w yang mampu memasuki Syurga Mu tanpa dihisab dan diazab.” AMIN!

Bersambung InsyaALLAH....

4 comments:

rezeki said...

salam dr

semoga segala amalan kita selama ini diterima Allah dan tanamkan cita2 agar kita antara yg terpilih kelak di padang mashyar nanti

insyallah spt kata dr, bisa diusahakan

safiudin.com said...

salam Dr,

saya benar-benar insaf atas apa yang Dr catatkan.

terasa diri begitu kerdil, hina, banyak buat berdosa dan terfikir mampukan aku jadi insan yang terpilih..

terima kasih kerana berkongsi rasa hati..

terkadang hati lupa, alpa, lalai dengan kemewahan dunia..

haji muda said...

salam rezeki,
InsyaALLAH dan Amin!

haji muda said...

salam safiudin,
Muhasabah akan memantapkan diri kita.