Followers- Jalinan Ukhuwah

Friday, November 25, 2011

Undangan Lawatan- Bandung


Alhamdulilah saya kini sudah 3 hari berada di Bandung atas undangan wakil IBF Jawa Barat. InsyaALLAH, sebentar lagi saya akan berangkat ke Daerah pergunungan Cipanas untuk menerima jemputan membaca Khutbah Jumaat dan bersama sebagai tetamu istimewa perasmian Koperasi Syariah.

Semalam Khamis 24/11/2011 jadual perjalanan saya amat padat. Selepas solat Subuh, saya dijemput untuk sessi diskusi dengan pimpinan kanan Koperasi Syariah BMT Barrah di tengah kota Bandung. Diskusi berjalan dengan sangat baik dengan pengharapan juga dimajukan kepada saya (InsyaALLAH saya akan menulis panjang intipati diskusi di entri akan datang).




Makan tengahari nasi kuning bersama Rektor IPT, Pak Herri, Pak Asep, Dekan Institut Manajemen dan CEO Lenovo Indonesia.

Di sebelah tengahari selepas solat zuhur berjamaah di sebuah masjid, saya dijemput untuk melanjuti diskusi di sebuah institusi pengajian tinggi di kota Bandung Institut Yayasan Pengajian Telkom. Saya disambut mesra oleh Timbalan Rektor dan Dekan Fakultas Management dan Creative Multimedia. Saya juga dijemput untuk menjadi tetamu sidang media MOU antara Institut Management YPT dan Lenovo. Satu pengalaman yang tidak mungkin saya lupakan.



Antara menu makan tengahari.

Selepas sidang media, saya dijemput mengunjungi kantor Rektor untuk membentangkan idea saya mengenai kerjasama membangunkan ekonomi ummah dan kerjasama kepakaran. InsyaALLAH diskusi dan tindakan susulan akan dibuat selepas ini.

Saya, isteri dan anak tiba di daerah Garut yang nyaman dan sejuk sebelum solat maghrib. Perjalanan berliku hampir 70km mendaki bukit dengan Toyota Rush tidak membosankan. Kebesaran ALLAH melingkari disetiap kelipan kelopak mata. Bumi menghijau pergunungan ini menjanjikan kedamaian, Alhamdulilah.

Kami diraikan makan malam di sebuah restoran makanan Sunda disamping bertukar pandangan bagaimana untuk memajukan ummah dan sama-sama membina jambatan kasih sayang umat nusantara Malaysia-Indonesia.

InsyaALLAH bersambung. Mahu berangkat ke Cipanas, supir sudah nunggu...


2 comments:

Anonymous said...

Assalam Dr,

Alhamdulullah!

Pernah ke sana dan masjid masjid yang sempat di singahi sungguh berlainan.

Semuga Dr kongsi nanti di blog ini dengan kita semua.

Jazakaullahufikum.

AJ

Dr Ridzwan Bakar said...

Assalam AJ,
Terima kasih kerana sentiasa istiqamah memberi galakan kpd saya.