Followers- Jalinan Ukhuwah

Saturday, December 20, 2008

Acheh

Acheh adalah salah satu kawasan yang menerima pukulan hebat tsunami. Allah ingin memberi kita peluang iktibar peristiwa Acheh ini.

Semalam seorang rakan saya menelefon memaklumkan bahawa beliau akan ke Acheh minggu depan untuk misi bantuan kemanusiaan. Saya memberi maklumbalas, kenapa maklumkan saya agak lewat? Saya ingin sekali menghulurkan bakti di sana biarpun cuma seminggu. Jadual kerja saya yang padat bukanlah alasan untuk saya gagal merancang dan merealisasikan hasrat murni ini.

Saya teringat satu kisah yang diceritakan oleh rakan saya ini ketika Acheh dilanda tsunami. Bantuan mencurah-curah hadir di bumi Acheh ketika itu menjemput ramai insan untuk menaburkan bakti. Sukarelawan Malaysia ini diberi layanan yang cukup istimewa oleh petugas-petugas muslim Indonesia kerana bagi mereka sukarelawan Malaysia adalah ‘tetamu’ mereka. Bayangkan, dalam keadaan mereka yang serba daif mereka tetap menjaga amal baik dengan meraikan tetamu mereka.

Petugas dan sukarelawan Indonesia ini datang dari berbagai daerah seluruh Indonesia. Mereka bangun seawal 4 pagi untuk bertahajud dan sholat malam bagi menjalin hubungan hati dengan Pencipta mereka. Walaupun mereka bangun awal pagi, mereka bekerja keras di siang hari tanpa perasaan curi tulang. Mereka juga yakin dan sanggup berkorban harta serta meninggalkan anak isteri untuk menyalurkan khidmat membantu masyarakat Acheh. Ada yang sanggup mengadai motosikal, basikal dan memajak barang kemas isteri semata-mata untuk meniti renjisan kedamaian. Subhanallah! mereka benar-benar hebat.

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Bagaimana mereka mampu mendidik hati hingga ke tahap itu? Bagaimana mereka mampu menyerahkan seluruh urusan rezeki hanya kepada Al-Malik Penguasa alam? Dan bagaimana mereka meletakkan keyakinan dan tawakkal yang tinggi untuk meninggalkan anak isteri untuk misi murni ini?

Justeru, di mana kedudukan kita? Adakah kita mampu melakukan pengorbanan sebegini untuk insan yang memerlukannya?

1 comment:

Hajah Zainab bt Abdullah said...

InsyaAllah, suatu hari niat Ridz nan murni tu akan dipermudahkan oleh Allah swt. Sekali dah terdetik di hati, telah tercatat satu kebaikan buat anda!