Followers- Jalinan Ukhuwah

Monday, December 29, 2008

Hijrah- Pengorbanan Besar

Salam Hijrah 1430,

Hijrah menuntut pengorbanan yang besar. Rasul s a w melakukan aktiviti dakwah secara terbuka hingga mengujudkan perasaan kurang senang golongan bangsawan Quraisy. Jabal Thur menjadi tempat transit sementara bagi meneruskan langkah Hijrah ini. Melihatkan kedudukan Jabal Thur ini, tidak mampu untuk kita fikirkan betapa sukarnya mendaki di panas mentari.


Rasululah s a w merancang perjalanan Hijrah ini (sila lihat peta). Ianya bukan jalan biasa pedagang dan insan yang bermusafir ke Madinah.

Nota:
Garisan Hijau - Laluan biasa Mekah-Madinah
Garisan Merah- Laluan pilihan Muhamad s a w dan Abu Bakar.

Mengapa Rasululah s a w perlu bersusah payah merancang? Mengapa Rasul s a w bersusah payah mendaki Jabal Thur yang tinggi itu? Tidak bolehkah baginda segera menadah tangan berdoa supaya Allah menurunkan Jibrail untuk membawa baginda terus ke Madinah sebagaimana baginda melalui proses Isra' dan mi'raj?

Mutiara Bicara:
Rasul s a w melakukan Hijrah atas perintah Allah s w t. Melalui sirah ini, Allah dan Rasulnya juga menuntut kita berhijrah melakukan kebaikan, meninggalkan keburukan dan melakukan perubahan secara konsisten. Doa cuma pengukuh keazaman. Perjalanan Hijrah diri menuntut misi yang jelas, perancangan yang rapi dan diikuti dengan langkah-langkah implementasi. Angan-angan tidak memadai.

2 comments:

~PakKaramu~ said...

Selamat menyambut Maal Hijrah

madam aisyah said...

Salam Maal Hijrah..