Followers- Jalinan Ukhuwah

Wednesday, December 23, 2009

Azam Tahun Baru

Tahun baru Hijrah sudah hampir seminggu berlalu, dan tahun baru masihi 2010 akan menjelma sedikkit masa lagi. Setiap kali tahun baru menjelma maka hampir setiap insan akan memperbaharui azam.

Dari kajian kecil (lisan) yang saya lakukan, hampir 100% rakan-rakan/saudara-mara/responden akan membuat azam baru. Ada yang mempunyai satu azam, ada yang mempunyai lebih dari satu malah ada yang sampai lapan azam untuk di capai. Yang menariknya, hampir tiada responden yang menyatakan mereka berazam untuk meningkatkan iman dan komitmen kepada Ad-deen. Kebanyakkan meletakkan matlamat duniawi dan materialistik.

Apa sahaja azam kita, saya dan anda perlu melakukan perkara ini

1. Menilai kembali Azam 2009/1430H
Nilai kembali apa yang ingin kita capai pada tahun 2009. Adakah matlamat dan sasaran sudah disempurnakan? Jika Ya, Alhamdulilah. Jika belum buatlah muhasabah diri mengapa matlamat ini tidak kesampaian, apa faktor penghalang dan adakah sumber mencukupi?

Contohnya, jika anda meletakkan matlamat untuk membeli sofa baru untuk isteri bagi mengantikan sofa usang berusia lebih 10 tahun, sudahkah anda laksanakannya? Jika belum tanya diri sendiri, mengapa belum membelinya? Jika jawapannya tidak perlu, mengapa letakkannya sebagai azam dan matlamat?


2. Diskus dengan ahli keluarga (jika sudah kahwin) mengenai matlamat 1431H/2010.

Bagi mendapat azam dan matlamat terbaik, saya anjurkan kita berdiskusi secara santai dengan ahli keluarga mengenai matlamat dan sasaran 2010. Letakkan matlamat dalam 3 bentuk:-
i) Matlamat memperkukuhkan hubungan dengan Allah (habluminallah)
ii) Matlamat hubungan sesama insan (habluminnanas)
iii) Matlamat hubungan dengan alam


3. Nyatakan tarikh sasaran
Nyatakan secara bertulis bila tarikh sasaran siap. Contohnya, jika salah satu sasaran adalah membeli sofa baru, maka nyatakan dengan jelas bila hendak beli, mungkin bulan Ogos 2010 sebelum Eid-Fitr.

4. Lakarkan draf perancangan menggunakan planner month/year.
Dengan setiap matlamat di atas, nyatakan bila jangkaan tarikh siap dan himpunkan semua matlamat dalam year-planner supaya mudah untuk keep-track kemajuan setiap matlamat.


Walau apa sekalipun matlamat kita, hubungan dengan Allah adalah lebih bermakna. Mungkin ada antara kita sudah mencapai matlamat untuk memiliki kereta mewah atau rumah besar, namun matlamat ini mungkin kurang ertinya di sisi Allah jika kita masih lalai.

Lalai dalam konteks solat sudah dinyatakan dalam AL-Qur’an. Kita lalai menjaga waktu solat, lalai ketika solat dan lalai mengambil tarbiah solat buat bekalan kehidupan selepas solat.

Justeru kita seharusnya berusaha membaiki kelalaian kita supaya hubungan kita dengan Allah melalui solat akan sentiasa cemerlang.

Moga Tahun Hijrah 1431 dan Tahun 2010 memberi kita kekuatan untuk mencapai setiap matlamat dan sasaran yang telah kita lakarkan di dalam year-planner kita. Amin.

1 comment:

Anonymous said...

Assalammualaikum Dr.

En3 yang sangat bermakna dan menginsafkan. Terima Kasih Dr. kerana sentiasa mengingatkan.

Kak Nor.