Followers- Jalinan Ukhuwah

Monday, November 28, 2011

Bandung Khutbah Jumaat



Foto kedamaian desa yang mengkagumkan. Cuaca dingin serta nyaman, fresh...

Nota: Terlebih dahulu saya mohon maaf kerana hubungan komunikasi internet terputus dari 24/11/2011-27/11/2011 kerana saya berada di desa pengunungan Darut & Cipanas kira-kira 100km dari Kota Bandung.

*****************************************************************************

Alhamdulilah saya, isteri dan anak tiba di sebuah desa di Garut sekitar jam 11 pagi hari Jumaat 25/11/2011. Selepas di jamu dengan ubi kayu goring (waduh…enak sekali.. teringat saya dengan ubi kayu goring arwah nenek yang enak itu.), saya melangkah ke Masjid desa. Kehadiran saya disambut oleh Imam dan bilal.

Selepas pemimpin desa memperkenalkan Khatib di dalam bahasa desa yang saya tidak faham, tiba-tiba saya dijemput naik ke mimbar. Saya terpinga-pinga.

“Bapak, ngak ada azan?” Saya menyoal.

Lantas dijawab, “Enggak Pak Dr Ridzwan, di sini Khatibnya terus ke mimbar lantas memberi salam dan lanjutnya azan.. Azannya Cuma sekali sahaja”

Allahu akbar! Satu pengalaman bila diri ini terjun menyelami amalan masyarakat ini. Pendekatan ini tiada salahnya, Cuma wujud kebedaan dari sudut fiqh pelaksanaan. Bukan factor asas yang perlu didebatkan.

Di atas mimbar yang serba daif ini, saya lihat wajah-wajah bersih orang-orang tua desa. Ianya refleksi dari kedamaian hati, fikiran dan kebergantungan hanya kepada ALLAH. Bukankah molek jika wajah kita juga bersih dan suci seperti mereka?

Teks penuh Khutbah akan saya selitkan di entri akan datang. “Hijrah menuntut perubahan dan kesatuan”

Nota: Terima kasih kepada abang Kamulzaman dari Kelantan yang telah menyediakan teks Khutbah untuk saya sebelum saya berangkat. Kesungguhan tuan amat saya hargai, Juga terima kasih khususnya kepada rakan-rakan seperti Rosli Ibrahim, Arizal, Zarea, Siti, Kak Norlia Kota Kinabalu, Azmi dll yang turut memberi point-point penting dan sokongan emosi untuk teks khutbah walaupun Cuma melalui sms. Moga ALLAH merahmati kalian semua.

Selepas solat jumaat, saya diraikan oleh keluarga ahli Dewan Provinsi Jawa Barat di rumah beliau. Makanan desa sangat mengenakkan. Ayamnya adalah ayam kampong yang mempunyai rasa tersendiri. Sudah lama tidak menjamah ayam kampong. Sayurannya disumbang oleh anggota masyarakat desa. Fresh vege.

Jam 1.30 petang saya di jemput untuk ke dewan perasmian. VIP sudah sedia menanti. Terkejut saya bila diminta duduk di kerusi VVIP bersebelahan dengan wakil Gabenor Provinsi, Ahli Dewan Provinsi, Ketua-Ketua Kantor Pemerintah Wilayah, Direktor Bank Syariah, Mantan Direktor Bank Syariah, wakil Kantor menteri Pembangunan dan koperasi, Penasihat Projek dan pemimpin-pemimpin masyarakat Darut.


Subhanallah, Maha Suci ALLAH. Tidak terlintas di hati kecil ini untuk menerima undangan dan penghormatan ini. Mengapa mereka perlukan kehadiran saya untuk merasmikan Koperasi Syariah Darut ini?

Saya dikejutkan lagi, “Pak Dr Ridzwan, mohon Bapak memberi ucaptama sebelum perasmian Koperasi ini oleh Bapak YTH.” Terkejut saya kerana ianya tidak dirancang. Untuk memberi sedikit ucapan utama di satu majlis rasmi perlulah dibuat persediaan terlebih dahulu, lebih-lebih lagi berucap di hadapan pembesar wilayah yang saya tidak kenali. Saya juga tidak pernah ambil tahu protokol pembesar Negara jiran ini. Jadi sedikit cemas, jika melanggar tatasusila dan budaya setempat.

Setelah naik ke pentas, saya lihat dewan dipenuhi dengan manusia yang berpakaian baju batik Indonesia, sesuatu yang sukar untuk kita lihat di Malaysia. Semangat kenegaraan mereka amat kuat.

Point-point ucapan saya akan saya upload dientri akan datang. InsyaALLAH.


2 comments:

Anonymous said...

Assalam Dr Ridzuan

Satu penghormatan yang tinggi nilainya. Begitulah jika Allah hendak mengangkat sesaorang tidak kira di mana dan siapa dia. Subhan Allah. Saya amat teruja. Moga Allah akan sentiasa memberkati dan memberi kekuatan Dr untuk membantu dan menyatukan umat Islam. ameen

salam hormat
kamarjhan

Anonymous said...

Assalam Dr,

Semuga Allah akan sentiasa permudahkan urusan Dr di mana saja berada.

illal liqo'

AJ