Followers- Jalinan Ukhuwah

Tuesday, June 26, 2012

Nilai Sebuah Senyuman...


Nilai  Sebuah  SEnyuman -  QASIM  HANIF

Dengan kuasa ALLAH,  ketika  sarapan pagi di sebuah  hotel di Terengganu,  saya  melemparkan senyum  kepada  seorang  hamba ALLAH, seorang  mat salleh  Australia.  Senyum bagi saya adalah mudah untuk dilakukan  biarpun kepada  orang asing.   Lantas beliau  meninggalkan  meja dan  menghampiri saya dan berkata  “There is  one joke about Malaysian frog...”   (Nak tahu joke ini, boleh jumpa saya...”).   Kemudian kami lantas  ketawa bersama.  

Lepas itu, beliau terus menghentam  puak  hipokrit  yang sedang menguasai  dunia.  Beliau  bermati-matian pertahankan  Palestin.  Pelik.....siapa dia ni tiba-tiba hentam puak hipokrit!       Saya katakan kepada beliau  saya sibuk  sekarang,  Can we discuss bada' maghrib  over dinner 7.45pm? 


Foto:  Bersama Qasim Hanif-  Mula dengan senyuman, berakhir dengan senyuman. Nilai sebuah senyuman yang mampu marapatkan saf perjuangan.

Jam 7.45 malam beliau  sedia menanti kehadiran saya di cafe hotel.  Kami  bersembang panjang  mengenai   isu  Palestin.  Akhir sekali beliau nyatakan, “ I am muslim, age more than 50 years old.  I got hidayah   when I visited  Sri Lanka.  The athan is so  beautiful  that  touched my heart.   Surprising!  Mereka tersentuh dengan indahnya azan, kita pula tidur ketika azan....

Diskusi  kami  bertukar kepada  bagaimana beliau  boleh  istiqamah  dan sustain dengan  Islam dalam masyarakat Australia  yang kini free-thinkers  dan anti Islam?  

InsyaALLAH  Bersambung.....

3 comments:

Anonymous said...

assalam Dr,

Semuga sehat sejahtera.

Masya Allah! Allahu Akbar.

Anonymous said...

assalam Dr,

Semuga sehat sejahtera.

Masya Allah! Allahu Akbar.

Salam sejahtera....... said...

senyuman bermakna