Followers- Jalinan Ukhuwah

Thursday, January 10, 2013

Isu Kalimah ALLAH #2


ISU NAMA ALLAH #2

Foto: Bukankah baik kita rapatkan saf atas nama ALLAH 

Beberapa hari ini saya dikunjungi oleh rakan-rakan bukan Malaysia di pejabat.  Mereka dari Jordan, Saudi, Yemen DAN  Indonesia.   Kunjungan mereka hanya sekadar ingin  berdiskusi isu  nama ALLAH.

Terus terang mereka katakan  kepada saya

“Malay Muslim is stupid!”  
“Why you need to surrender all your rights after giving and sacrifice your life and your land  just for a group of people who never say thank you to you?”
“Even your Highest majesty The Sultan of Selangor  was hit left and right  and it seems nothing happen…”
“I do not know what is happening in this peaceful nation.”
“Why can’t  Malaysia ulama’  unite and together say NO to stupid demand which will make racial/religious tension in Malaysia?”  ULAMA must wake-up!

Hakikatnya,  diskusi kami sangat serius.

Nama Allah tetap merupakan sesuatu yang  fundamental bagi umat Islam. Dalam Surah Al-Maidah sahaja terdapat sekurang-kurangnya tiga ayat yang menjelaskan perbezaan Tuhan “Allah” dan Tuhan atau God / lord  menurut yang diiktikadkan oleh penganut Kristian. 

Terjemahannya seperti berikut:-

“Demi sesungguhnya kafirlah orang-orang yang berkata: bahawasanya Allah ialah Al-Masih ibn Maryam. Katakanlah (wahai Muhammad) “Dakwaan itu tidak benar, kerana siapakah yang dapat menahan seksa dari Allah sedikit jua pun kalau Dia mahu membinasakan Al-Masih ibn Maryam berserta ibunya dan orang-orang yang ada di muka bumi semuanya..”                                  Al-Maidah: 17
“Demi sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: bahawasanya Allah ialah Al-Masih ibn Maryam, pada hal Al-Masih sendiri berkata: Wahai Bani Israel, sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu, bahawasanya sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, meka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka, dan tiadalah seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim”   Al-Maidah: 72
“Tiadalah Al-Masih ibn Maryam itu melainkan seorang Rasul yang telah berlalu sebelumnya beberapa orang Rasul. dan ibunya seorang perempuan yang amat benar, mereka berdua adalah memakan makanan (seperti kamu juga). Lihatlah bagaimana Kami jelaskan kepada mereka (Ahli Kitab itu) keterangan-keterangan (yang tegas yang menunjukkan kesesatan mereka) kemudian lihatlah bagaimana mereka dipalingkan (oleh hawanafsunya daripada menerima kebenaran yang jelas nyata itu).                                                                                             Al-Maidah: 75
Akhir bicara, mereka berpesan kepada saya,
“Please tell your leader and ulama’,  please maintain peace and harmony.  Don’t let  the enemies to destroy Malaysia with unnecessary demand.”
 Saya, KHM dan kita tidak mampu berbuat apa-apa. Rayuan saya,
“Wahai para ulama dan pemimpin Islam di Malaysia,  bersatulah agar kamu dihormati. janganlah terus membuatkan masyarakat Islam berpecah dan bercelaru.  Kalau bukan kamu sebagai waris nabi yang berusaha kearah kesatuan, siapa lagi yang hendak diharapkan.”


No comments: