Followers- Jalinan Ukhuwah

Tuesday, November 29, 2011

Bandung: Perasmian Koperasi Syariah. Di mana status Tahajud Kita...

Foto: Diberi penghormatan untuk menyampaikan Ucaputama di mejlis perasmian


Foto: Barisan pimpinan Koperasi Syariah dengan deklarasi wakil Mentri Perusahaan & Kooperasi Republik Indonesia. Baju batik Indonesia dipakai bukan sahaja oleh AJK malah hampir 100% tetamu dan penduduk desa. Semangat yang seharusnya menjadi contoh rakyat Malaysia khususnya orang Melayu.


Point Ucaptama Perasmian Koperasi Syariah.

Secara ringkasnya saya cuba kaitkan HIJRAH dengan Koperasi Syariah yang cuba saya bantu ini. Berikut ini adalah point-point yang saya kongsikan ketika diberi peluang untuk memberi ucaptama di majlis perasmian (dengan bantuan catatan sekretariat pengurus Koperasi, isteri dan anak saya).

Bapak-bapak dan ibu-ibu terhormat dan hadirin,

Alhamdulilah dengan izin ALLAH kita dapat bersama-sama di satu majlis agung di sisi ALLAH kerana kita telah berhasil menyatukan masyarakat setempat dengan satu pendekatan melalui jaringan ekonomi. Kita juga wajib bersyukur kerana usaha ini disokong oleh pemerintah wilayah dan Ahli Dewan yang pastinya mampu bersama mengerakkan pembangunan ekonomi rakyat marhain lagi miskin ini.

Bapak-Bapak dan Ibu-ibu yang saya kasihi,

Saya difahamkan bahawa wilayah Darut ini adalah antara wilayah termiskin di bumi Indonesia. Namun saya menyakini anak-anak desa di sini bukanlah miskin mengikut acuan duniawi. ALLAH tidak menghukum anak-anak desa ini dengan kemiskinan namun saya amat percaya dan yakin demi kebesaran AR-Rahman Ar-Rahim, kita perlu mencungkil potensi diri anak desa demi kemajuan bersama.

Esok kita akan melanjuti Tahun Baru HIJRAH 1433. HIJRAH Rasul s.a.w memberi banyak makna dalam aplikasi kehidupan kita. Cuba kita singkap jendela HIJRAH. Perkara pertama ketika Hijrah, Rasululah s.a.w . membangunkan Masjid Quba dan Masjid Nabawi di Madinah Al-Munawwarah. Prinsep Hijrah ini telah dilakukan oleh daerah dan wilayah Darut ini. Kita lihat laungan azan berkumandang di segenap desa ketika saya menyusuri sawah bendang dan pergunungan.

Perkara kedua yang dilakukan oleh Rasululah s.a.w ialah mengujudkan kebersamaan taawun ekonomi sehingga pasar-pasar Yahudi tersungkur di bumi Madinah.

Bapak-bapak dan Ibu-Ibu yang amat saya sayangi,

Ini adalah hakikat histori sejarah di mana dengan semangat bersama Ansar –Muhajirin, pasar-pasar Yahudi tersungkur dan ekonomi ummah dibangunkan. Inilah yang ingin dilakukan oleh insan mulia pemimpin-pemimpin wilayah ini seperti Pak Asep, Pak Herry, Ibu Rina Ahli Dewan Provinsi dan ahli Pembina Koperasi Syariah ini. InsyaALLAH saya akan cuba membantu dari kejauhan bumi Malaysia. ALLAH memberi saya banyak idea bagaimana untuk melaksanakannya. InsyaALLAH selagi saya hidup, saya akan usahakan idea-idea ini dapat dilaksanakan di bumi ini, jika diizinkan. Rakyat muslim Malaysia juga akan bersama kalian semua demi kalimah Lailahaillah muhammadurasul lullah.

Demi nama Ar-Rahman Ar-Rahim, saya sudah mengkaji sukses perekonomian beberapa Negara seperti Japang, Korea Selatan, Iran, Sweden, disamping Malaysia dan Indonesia dan saya punya rasa yakin kita mampu membentuk model perekonomian desa melalui Koperasi Syariah ini.

Mengapa koperasi syariah? Mengapa enggak diintrodusi Koperasi Konvensional yang sedang bermaharaja lela itu? Ya Bapak dan Ibu, Kita bukan mahu selamanya hidup di bumi ini. Tujuan kita menuju Sang Pencipta yang mahu kita semua menjadi KhalifahNYA. Lantaran kita mahu barokah melalui jalan perekonomian. Kita mahu selamanya dicintai ALLAH disetiap urusan biar capek kita diperjalanan yang berliku ini.

Diucaputama ini, saya ingin menyatakan beberapa usul bagi ahli Pembina Koperasi lakukan:-

1. Dibangunkan satu rumah satu produk.

2. Beri prioritas kepada perekonomian produktif bukannya pinjaman yang akan menghimpit rakyat miskin dengan hutang. Saya bisa tulis kerangka model ini untuk manfaat tim pembina, InsyaALLAH.

3. Perlu dibangunkan kerangka metod HAJI agar setiap orang miskin di wilayah ini bisa naik Haji melalui barokah naungan Koperasi Syariah ini. Kerangka model akan saya usulkan kemudian, InsyaALLAH.

4. Gunakan masjid sebagai pusat pentadbiran pembangunan desa dan tempat luahan rasa anak desa. Rasululah s.a.w membina Madinah Munawwarah melewati Masjid Nabawi itu.

5. Hidupkan masjid-masjid dengan kuliah harian agar masyarakat umum dapat ilmu agama yang sempurna. Kita enggak bisa selamanya mengharapkan Pasentren-Pasentren semata-mata untuk memberi ilmu-ilmu ini lantas membiarkan masyarakat umum terus miskin harta dan ilmu.

6. Bersihkan hati dan nawaitu iaitu niat kita untuk bersama memajukan koperasi ini. Koperasi ini adalah milik kamu semua tiada kaitan dengan partai politik atau indibidu hipokrit.

7. Jauhkan sefat dengki dan iri hati kerana ia akan merosakkan kerangka model bisnes yang ingin kita bangunkan. Hargai sumbangan masa dan tenaga para Pembina Koperasi Syariah ini.

Dengan rendah hati, doa tinggi dan titisan airmata keinsafan, saya mengakhiri ucaptama ini moga Koperasi ini mampu membantu masyarakat Darut keluar dari kemiskinan. Kita semua akan ditanya di Mahkamah ALLAH jika kita tidak mampu membantu menyelamatkan ummah Darut dari kemiskinan. Ayuh kita sama-sama lakukan HIJRAH untuk bangunkan diri dan masyarakat Darut ini.

Hanya ALLAH tempat kita berserah. Wallah’alam dan terima kasih kepada semua para Yang Tehormat dan tim Pembina kerana memberi saya peluang untuk berbicara sebentar di majlis perasmian Koperasi Syariah ini.

**********************************************************

Tersentuh hati ini bila dipeluk oleh pemimpin masyarakat di akhir majlis perasmian. Lebih tersentuh bila seorang tua memeluk saya sambil berbicara “Kamu anak muda yang sepatutnya lahir di bumi Garut untuk memimpin wilayah dan desa kami. Bapak doakan kamu sukses untuk terus membantu ummah di sini. MasyaALLAH…..! ke situ pula orang tua ini….

Lebih mendalam sentuhan kalbu bila beliau berbicara, “Tahajud akan menjadikan kamu lebih hebat selepas ini, InsyaALLAH amin. Bapak akan doakan sungguh-sungguh untuk kamu.” ALLAHU AKBAR!

Di tengah malam di desa pergunungan ini, airmata saya menitis kerana ALLAH mengizinkan doa saya untuk bertemu insan-insan ikhlas di bumi asing ini. ALLAH maha mendengar isi hati saya. Hubungan mereka dengan ALLAH amat kuat dapat difahami melalui raut wajah suci lagi bersih. Mungkin Tahajud mereka hebat mengatasi amalan solat 5 waktu kita yang serba daif itu. ALLAHU AKBAR! Walilahilhamd.

Di mana status Tahajud saya…..?

Di mana status Tahajud kita...duhai pengunjung setia blog...? Dimana! Dimana!

“Ya ALLAH berikanlah kekuatan buat hambaMU yang serba daif dan sering alpa ini…Berikanlah kekuatan buat hambaMU dan pengunjung setia blog ini untuk istiqamah bangun malam bermunajat kehadratMU. Hamba menangis mengharapkan kasih sayangMU..”

InsyaALLAH bersambung………


4 comments:

Anonymous said...

Assalam Dr Ridzuan,

Moga Dr sentiasa berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah Ameen.

Airmata mengalir ketika membaca N3 Dr. Masya Allah begitu cantik dan ikhlasnya Dr dalam menyampaikan amanah Allah kepada penduduk-penduduk bumi Garut yang mulia. Saya sangat Teruja dan besyukur pada Allah kerana ada insan yang mulia (Dr Rizuan)ingin membantu saudara islam untuk meningkatkan eknomi dengan melalui Koperasi Syariah. Moga Allah memudahkan segala usaha Dr dan saya juga akan sama berdoa untuk kejayaan usaha sama Dr dan Penduduk Bumi Garut Ameen...Subuhan Allah Walhamdulillah Warllahuakhbar

Salam hormat
kamarjhan

Zarea106 said...

Tahniah Dr.

Anonymous said...

Assalam Dr,

Alhamdulillah dan tahniah Dr.

Hati sebak bila membaca orang tua yang mendoakan Dr berkata "“Kamu anak muda yang sepatutnya lahir di bumi Garut untuk memimpin wilayah dan desa kami. Bapak doakan kamu sukses untuk terus membantu ummah di sini."

Begitulah kehendak Allah. Bila di buat semata mata kerana NYA, Allah akan temukan dengan orang orang yang ikhlas kerana NYA juga.

Semuga Allah beri hidayah buat Dr untuk sentiasa berkongsi ilmu dengan kita semua.

Jazakaullahukhairan Kathira'

AJ

Anonymous said...

Assalam Dr,
Saya masih menanti lanjutan Perasmian Koperasi Syariah ...Dimana status Tahjud Kita....

Maaf
Kamarjhan