Followers- Jalinan Ukhuwah

Friday, January 9, 2009

Pelajar Arab

Assalamualaikum Pengunjung yang budiman,

Kelmarin saya melangkah ke Institut Pengajian Siswazah untuk menghantar tesis kedoktoran akhir yang telah dibuat ’hardbound’ dan 2 CD. Ini adalah proses akhir untuk program kedoktoran. Walaupun pembetulan tesis boleh disiapkan dalam tempoh kurang dari satu minggu, saya mengambil sedikit masa untuk membetulkan perkara-perkara kecil, perlu lebih berhati-hati. Kemudian perlu bertemu semula dengan profesor/penyelia dan menghantar kepada internal examiner untuk pengesahan bahawa tesis sudah disiapkan dan boleh dibuat final binding. Seronok rasanya bila tesis telah dibukukan dengan warna meron itu.

Ketika berada di Graduate Business School, tiga pelajar berbangsa Arab sedang mengisi borang untuk mengulang semester belajar (masters). Bila ditanya, mereka menjawab ”I failed few subjects”. Bila lihat wajah mereka, saya rasa kasihan. Mereka adalah bangsa yang diberikan kemuliaan dengan lahirnya rasul ulung Muhamad s a w di kalangan bangsa Arab. Bila ditanya dalam bahasa Arab, jawapan mereka membuat saya kagum dengan kehebatan bahasa mereka. Namun sayang sekali, dikala Palestin dihujani peluru dan bom, tiga pemuda Arab ini masih boleh tidur dan gagal beberapa mata pelajaran.

Beberapa minggu lepas, akhbar tempatan ada melaporkan seorang pelajar Saudi ditahan kerana mengedar dadah. Ianya amat memalukan. Di kisah lain, sepupu saya yang bekerja di sebuah hotel di ibukota memaklumkan bahawa adalah perkara biasa pemuda arab ini meminum arak. Wallah’alam.

Saya berdoa agar Allah menyelamatkan pemuda muslim Melayu, Arab dan lain-lain dari leka akan peri pentingnya berjuang menegakkan kebenaran dan menentang kemungkaran/kezaliman. Jika kita mampu membetulkan acuan hidup dan dengan berbekalkan shahadah serta semangat Haji, saya yakin muslim mampu membebaskan al-aqsa dari cengkaman zionist.

”Ya Allah selamatkanlah Palestin dan pemuda-pemuda muslim waris risalah Islam.”

No comments: