Followers- Jalinan Ukhuwah

Monday, January 5, 2009

Sekolah Bermula

Assalamualaikum pengunjung blog ini,
Alhamdulilah kita masih lagi diberi peluang oleh Allah untuk memperbaiki diri dan membuat persiapan perjalanan destinasi akhir kita mengecapi redha Allah. Alhamdulilah, anak-anak kita sudah mula bersekolah. Maka masing-masing mula sibuk dengan urusan sekolah anak-anak.

Semalam, saya menghantar dua orang anak saya pulang ke sekolah mereka di SBPI Gombak dan SBPI Temerloh. Satu perkara yang saya perlu puji pengurusan sekolah (mungkin sekolah lain juga sama) ialah proses urusan balik ke sekolah lebih efektif. Jika tahun-tahun dulu, ibubapa terpaksa beratur panjang dan menyediakan wang melebihi RM1,000 seorang, tapi tahun 2009 saya cuma perlu membayar yuran asrama RM250 seorang + Takaful RM1.50. Yang lebih penting bagi saya, masa yang produktif dapat digunakan untuk berbincang dengan guru kelas dan bertemu Pengetua sekolah (proses non value add beratur panjang utk bayar fees kini sudah diminimakan sebaik mungkin). Syabas kepada pihak sekolah SBPI Gombak, SBPI Temerloh dan KPM!

Minggu sudah saya bermesyuarat dengan sebuah sekolah KAFA di mana waiting list untuk anak-anak darjah satu mencecah melebihi 50 orang. Pihak KAFA tidak mampu untuk menyediakan kelas (kelas terhad) dan budget untuk menyediakan kelas tambahan menelan belanja yang besar. Harapan besar ibubapa untuk anak-anak mereka menguasai ilmu agama sememangnya perlukan bantuan. Dua perkara yang mungkin kita boleh bantu. Pertama, pihak sekolah perlu menyediakan tabung dana pembangunan (Jika ada pembaca blog ini jutawan, businessman atau sesiapa yang ingin memberi zakat/sumbangan saya amat alu-alukan bantuan kewangan. Sila email saya di tigeridz@gmail.com). Kedua, kami telah berusaha untuk memberi motivasi dan imbuhan terbaik untuk guru-guru agama ini. Usaha kerajaan negeri untuk memberi kenaikan gaji ke RM1,000 amat kami hargai. Guru-guru agama ini telah banyak berkorban dan mereka juga insan biasa yang memerlukan kehidupan. InsyaAllah saya sedang memikirkan apakah pendekatan terbaik agar masyarakat, persatuan penduduk, guru, pengurusan masjid dapat berganding bahu membangunkan aset intelektual generasi muda.

Moga Allah memberi kekuatan dan keikhlasan untuk menjayakan misi ini.

No comments: