Followers- Jalinan Ukhuwah

Friday, September 25, 2009

Passpot



Setiap kali Eid Fitri, jadual ziarah harian amat padat. Namun kali ini ianya sedikit berlainan. Ramai makcik dan pakcik sudah kembali ke rahmatullah. Sepi juga tanpa mereka. Terdapat sedikit ruang masa bila tidak lagi menziarahi mereka. Ketika di kampong isteri di Temerloh, masyarakat kampong menjayakan aktiviti tahunan bertahlil beramai-ramai di tanah perkuburan pada pagi Raya ke-2. Walaupun aktiviti tahunan ini bukanlah sunnah rasul s.a.w, usaha untuk mengajak masyarakat ke tanah perkuburan perlu dihargai. Di sudut negatif, kelihatan banyak perkara-perkara lagha berlaku.

Kelmarin saya mempunyai agenda tersendiri bagi mengisi masa. Membawa anak-anak ke kedai buku dan berurusan dengan Imegresen serta pejabat Tabung Haji di Kompleks PKNS Shah Alam menjadi pilihan kami. Kompleks perniagaan Melayu ini agak lenggang, tidak seperti kebiasaan.

Di pejabat TH, ramai juga tetamu mengisi borang mendaftar Haji. Kaunter pendaftaran haji juga amat perlahan. Menuggu giliran melebihi 30 minit adalah normal di sini. Ketika buku akaun TH saya dikemaskini, saya notis kod HJBC dikredit ke akaun sebanyak RM90. Saya bertanya pegawai bertugas mengenai kod HJBC ini. Beliau lantas menjawab bahawa kod itu adalah pulangan dari wang paspot Haji yang telah didebitkan ke akaun bakal jamaah semasa mendaftar Haji.

Alhamdulilah, langkah kerajaan/TH/Imegresen mengubah polisi ini perlu dipuji. Ini dapat menjimatkan kos bagi bakal jamaah Haji. Saya dimaklumkan berkuatkuasa tahun ini, paspot Haji tidak dikeluarkan lagi. Jamaah Haji diminta mempunyai paspot pintar antarabangsa Malaysia untuk tujuan Haji.

Kemudian saya ke pejabat Imegresen di Tingkat 2 untuk mengambil borang memperbaharui paspot anak-anak kecil saya. Pejabatnya juga tidak kelihatan sibuk. Borang juga kehabisan...? Ada beberapa kemungkinan ianya agak kurang sibuk. Pertama, rakyat Malaysia menanti tarikh 1 Oktober untuk mendapat harga baru paspot yang telah diturunkan dari RM300 ke RM100. Ini juga amat menjimatkan. Kedua, mesin pintar memperbaharui paspot di sini mampu mengurangkan kesesakan di kaunter.

Di akhir persinggahan, saya dan keluarga ke MPH SACC Mall untuk membeli bahan bacaan.
Promosi buku-buku agama dan novel Melayu masih diteruskan.



Photo: Buku Haji Muda dipamirkan di ruang promosi MPH SACC Mall Shah Alam

Ikhlas dari saya, Tahniah kepada Tabung Haji dan pejabat Imegresen kerana meringankan perjalanan Haji/Umrah/Ziarah bakal tetamu Allah.

2 comments:

Anonymous said...

Salam...Dr,
Alhamdulillah saya telah mendaftar haji secara online..dah tahun diberi pada 1448H tp saya berdoa agak Allah menjemput saya lebih awal. Amin.

ridz said...

Salam anonymous,
Tahniah! Moga Allah permudahkan perjalanan Haji anda.