Followers- Jalinan Ukhuwah

Friday, September 11, 2009

Umrah Ramadan 2009 #3 Hujan di Mekah

Mungkin anda sudah mengetahui cerita ini melalui akhbar atau blog-blog lain.

Pada petang terakhir Syaaban, tiba-tiba hujan dan ribut pasir melanda Mekah. Penduduk tempatan melonjak gembira, manusia seolah-olah berpesta di bawah Pancur Emas, sebahagian pula menadah tangan untuk berdoa. Petugas Masjidil Haram -Bin Laden Corp pula bertungkus lumus menggulung karpet, membersihkan kawasan dsbnya. Orang tempatan menyatakan sudah lebih satu tahun hujan tidak turun di Mekah.

Photo diambil di atas bukit penginapan kami. Masjidil Haram agak kurang jelas. Hujan dan ribut pasir menghalang pemandangan.

Ini adalah kali ke 2 saya melalui Pengalaman berhujan di bumi Mekah. Kali terakhir tahun 2002 ketika menunaikan Haji. Inilah barakah. Hujan turun di penghujung Syaaban seolah-olah bersama-sama kami meraikan kehadiran Ramadan.

Satu perkara yang saya lihat, ribut pasir yang kencang sebenarnya menakutkan. Itu adalah perasaan saya. Jamaah mencari tempat perlindungan bukan kerana hujan tetapi bimbang dengan pukulan ribut pasir. Begitulah agaknya suasana padang mahsyar di mana manusia tidak ketentuan mencari tempat perlindungan.....

Dalam suasana yang kelam kabut, saya sempat berdoa moga Allah menjemput saya hadir di Tanah Suci sebagai tetamu khasnya setiap tahun dan mengizinkan pengunjung blog ini untuk menikmati indahnya beribadah di Masjidil Haram. Amin! (Nota:Amin kan juga doa saya ini).

4 comments:

Azemi Ali said...

Amin. Moga doa Dr. Ridz dimakbulkan.

Anonymous said...

Amin. Semuga dimakbulkan.

Kak Nor.

rezeki said...

Salam,
hujan adalah rahmat Allah.

Allah berfirman :

Dialah yang menjadikan bumi sebagai hamparan buatmu dan langit sebagai atap, dan Dia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu dia menghasilkan dengan hujan itu segala buah-buahan sebagai rezeki untukmu; karena itu janganlah kamu mengadakan sekutu-sekutu bagi Allah padahal kamu mengetahui.
(2.22)

Farra said...

Amin...seronok membaca pengalaman umrah ramadhan ini