Followers- Jalinan Ukhuwah

Sunday, September 20, 2009

Selamat Hari Raya Eid Fitr


Allah berbicara Surah al-Baqarah: 183 bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertakwa."

Alhamdulilah & tahniah kepada semua kerana berusaha keras menghidupkan amalan Ramadan.. Sudah tentu kita mempunyai banyak pengalaman, ilmu, suka dan sedih di sepanjang tarbiah ramadan ini. Dengan sifat Ar-rahman dan Ar-Rahim, Allah memberi kita ganjaran besar dan rahmat yang melimpah di bulan mulia ini. Kita juga amat mengharap belas kasih Allah untuk mengurniakan kita dengan ganjaran Lailatul Qadr biarpun usaha kita mungkin amat kecil. Akhirnya, kita diharapkan mampu menuju dan menjadi insan bertaqwa selepas Ramadan bersesuai dengan ayat Quran di atas.

Bila Shawal mengukir senyum menghampiri kita, kita disunatkan untuk bertakbir. Intipati Takbir Raya menuntut kita menyelami hakikat hubungan Al-Malik dengan hambaNya. Ianya bermula dengan :

1. Kita melafazkan Allah itu Maha besar. Justeru, hendaklah kita sedar akan kebesaran-Nya.

2. Kita melafazkan segala pujian hanya untuk Allah. Justeru, hanya Dialah sahaja yang berhak menerima pujian.

3. Kita melafazkan Allah itu Maha Suci.Justeru hendaklah kita yakin dan tidak sangsi dengan kesucian-Nya.

4. Kita melafazkan tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah. Justeru,janganlah sesekali kita mencari illah lain serta menduakan-Nya.

5. Kita melafazkan ikhlas dalam agama mahupun dibenci orang kafir. Lantas berpeganglah pada iman kita.

6. Kita melafazkan Allah itu menepati segala janji. Maka hendaklah kita tidak ragu-ragu lagi dengan janji-Nya.

Eid adalah hari kemenangan. Kita mengakui akan kebesaran dan keagungan Allah. Justeru kita perlu bertakbir dengan semangat untuk menunjukkan kekuatan kita kepada musuh-musuh Allah. Takbir mendayu-dayu mungkin boleh menyentuh hati. Namun ianya tidak cukup untuk memberi signal kepada musuh-musuh Allah bahawa kita telah kembali kepada fitrah dan kita sudah bersedia membawa panji-panji Islam biarpun mereka membenci kita (nota: sila hayati makna takbir Raya).

Eid hari kemenangan ini juga menuntut kita untuk mengucapkan Tahniah kepada semua insan yang kita temui. Ucapan tahniah dengan muka yang manis akan dapat memperkukuhkan lagi ukhuwah dan kasih sayang sesama kita.

Eid juga adalah hari kita ingat-mengingati tugas dan peranan kita. Peranan sebagai dai’ pembawa risalah agung ini perlu direalisasikan bila-bila dan di mana sahaja termasuk di hari Eid ini. Bila menyingkap kisah silam, saya teringat masa kecil-kecil dahulu setiap pagi raya saya bersegera memohon maaf kepada abang-abang dan kakak-kakak saya. Bila bermaafan dengan kakak-kakak saya, saya akan tanya satu soalan cepumas ”Bila hendak bertudung?” Waktu itu (tahun 80an), pemakaian tudung dianggap ekstrim, janggal dan juga dipanggil tudung dakwah. Bila setiap tahun kakak-kakak saya menerima soalan cepumas ini dari adik bongsu mereka, akhirnya mereka bertudung. Sekarang mereka sudahpun menunaikan haji dan umrah. Inilah kehebatan Eid Fitr yang Allah beri kepada kita (khususnya kepada saya).

Moga kita menjadi insan yang lebih baik hasil tarbiah Ramadan. Saya berdoa agar kita sama-sama diberi rahmah, maghfirah dan dihindarkan dari bahang api neraka. Moga tahap Taqwa kita meningkat ke tahap yang lebih tinggi demi membawa risalah mulia ini. Amin!

Akhir madah, Selamat Hari Raya Eid Fitri Maaf Zahir batin dari saya sekeluarga.

No comments: