Followers- Jalinan Ukhuwah

Tuesday, January 20, 2009

Dakwah di Padang Bola


Dengan peranan besar media yang dikuasai Yahudi, kita banyak didedahkan dengan nama-nama besar seperti Becham, Henry, Maradona yang sinonim dengan dunia bolasepak. Pun begitu, mungkin anda tidak mengenali seorang pemuda Arab yang bernama Aboutreika. Beliau dikenali ramai sebagai hero bolasepak Mesir dan Arab dengan telatah misi murninya di padang bola. Bukan sekadar menjaringkan gol, bahkan membuka mata dan fikiran penonton akan pentingnya menyelamatkan Gaza.


Gambar di sebelah (kisah ini bukan baru. Ianya berlaku pada tahun 2008 lalu di ambil dari islamonline Tajuk: Gaza in African Cup) yang mengambarkan bagaimana usaha seorang bintang bolasepak Arab mampu “berdakwah” di padang bolasepak. Dengan slogan “"Sympathize with Gaza", beliau mampu membuka mata peminat bolasepak supaya mengembalikan hak Gaza dan rakyat Palestin untuk hidup sebagaimana kita hidup.

Lebih penting, bukan setakat membawa mesej Gaza, tetapi beliau turut sujud syukur di setiap gol yang beliau jaringkan.

Bukankah seronok kalau generasi muda kita mengambil langkah dan pendirian yang serupa...

Mutiara Bicara:
Di mana sahaja kita berada, hendaklah kita meneruskan usaha kebajikan, membantu rakyat marhain dan rakyat Palestin serta sujud syukurlah atas setiap nikmat yang kita perolehi.

1 comment:

Anonymous said...

ada positif dan negatif...tapi sy yakin perlu di khabarkan bahawa perlu menutup aurat jika ingin melaksanakan sujud sahwi