Followers- Jalinan Ukhuwah

Thursday, June 5, 2008

Umrah 2008 Siri #2

Siri #2 : KLIA dan Madinah Airport

Jam 3 petang 26 Mei saya masih sempat menghantar CSM's Budget Review kpd VP dan explained melalui email . Jam 4ptg, saya dan Aishah memanggil Wardah Sakinah (anak sulung form 4 SBPIG) dan Afif Afnan (anak ke 2 form 2 SBPIT) untuk memaklumkan apa yang perlu dibuat sepanjang kami tiada di Msia. Tinggalkan wasiat dan beg kecil mengandungi wang, kad perubatan dan kunci kereta. Alhamdulilah mereka memahami maksud saya dan ummi mereka.

Jam 4.15 ptg, adik beradik dan saudara mara mula berkumpul di rumah dan kami terus berangkat ke KLIA. Suasana di KLIA agak kelam kabut. Rupanya ramai jamaah Msia yg akan berangkat ke Tanah Haram. Ada yg menaiki pesawat Saudi, Thai Airways, Iran dll. Tersua muka dgn Halim, rakan setaman. Terkejut Halim kerana saya bakal berangkat tanpa memaklumkan rakan-rakan setempat. Tanya Halim "Bila Presiden Persatuan Penduduk pergi overseas senyap2, siapa akan takecare hal ehwal penduduk?" Saya menjawab "Saya cuma sempat maklumkan Setiausaha Tn Hj Ir Ishak utk takecare, lagipun MBSA kan ada?" kami gelak sama-sama.

Kali ini saya tidak mahu tunggu lama di balai berlepas. Saya mahu segera masuk ke dalam KLIA utk pemeriksaan emegresen. Alasan saya, saya ingin berehat; saya benar2 penat!

Saudi Air berlepas lewat sejam dari jadual. Penerbangan berlepas sekitar jam 10:40mlm. Di sepanjang perjalanan 8 jam KLIA-Madinah Airport, saya lebih banyakkan tidur kerana saya pasti cabaran Madinah lebih hebat. Saya banyakkan minum air suam dan air buah.

Kami tiba di Madinah Airport jam 2:30 pagi. Pertama kali saya mendarat di Madinah Airport. Alhamdulilah, emegresen MAdinah lebih friendly. Tarbiyah Rasululah s a w 1429 tahun lalu telah berjaya membentuk masyarakat Madinah. Emegresen Jeddah pula sedikit jumud dan kasar, tidak tahu menghormati tetamu Allah.

Kami tiba di Hotel Mawaddah ketika azan sholat Subuh berkumandang. Tanpa menunggu beg besar, saya maklumkan kepada Aishah dan abg Rosli yg saya mahu segera bertemu Rasul s a w. Mungkin akibat keletihan perjalanan melebihi 8 jam, ada yg sholat subuh di hotel sahaja.

Saya memasuki Masjid melalui pintu King Fahd. Suara merdu Al-Sudais begitu menusuk kalbu. Ketika sholat rakaat kedua, airmata saya berguguran.. menitis ke jari telunjuk semasa tahyat-akhir. teramat rindu akan Madinah.... kedamaian yg saya tercari-cari selama ini. Terima kasih Ya Allah kerana Kau mengizinkan aku hadir lagi untuk bertemu RasulMu dan bumi penuh kedamaian MAdinah. Selepas sholat Subuh dan sholat jenazah, saya segera melangkahkan kaki menuju BAbul salam untuk menziarahi Rasul s a w, Saidina Abu Bakar as-siddiq dan Saidina Umar al-khatab. Saya tersangat excited untuk memberi Salam rindu buat mereka......

No comments: