Followers- Jalinan Ukhuwah

Sunday, June 15, 2008

Umrah 2008: Siri #4 Bukit Magnet

Madinah Day 2.

Selepas sholat Subuh, saya ditegur oleh Dato' Zainal - Pengerusi Zahafiz. Katanya "Dr, make sure u pergi Bukit Magnet, program kita pagi ni" . "Apa? Bukit Magnet!" , saya terkejut. sememangnya saya mushkil. "Ada apa kat Bukit Magnet, kat mana pulak Bukit Magnet ni?" saya mengajukan soalan-soalan tambahan, tiba-tiba excited. "Entahlah, sayapun tak tahu." jawab Dato' ringkas.

Dah 4 kali saya datang buat Umrah, tak pernah pula dengar Bukit Magnet. Bas menunggu kami jam 7 pagi tetapi masih belum bergerak jam 7.45 pagi. Jamaah dalam bas bersunggut, driver bas pula mula naik angin. Biasalah orang Arab asik nak naik angin aje. Saya juga mushkil apalah lama sangat. Rupa2nya pegawai Zahafiz Travel terpaksa menunggu seorang celebriti dan keluarganya.

Pengajaran: Patuhilah jadual program supaya kita tidak menggangu schedule dan plan jamaah lain.

Bukit Magnet terletak kira-kira 20km dari bandar Madinah. Sememangnya menakjubkan; itulah dia kebesaran Allah. Walaupun cuaca teramat panas 42darjah Celcius, persekitaran Bukit Magnet dingin, angin sepoi-sepoi bahasa menghingap tubuh dan fresh air. AllahuAkbar!
Nak tahu datang sendiri okay....

Di sebelah malam selepas sholat Isya', saya membawa Abg Zul dan group saya melawat ke tempat eksklusif shopping Madinah. Jubah2 di sini cantik2 dan murah2 pula. Dalam diam, abg Zul singgah ke kedai jam dan membeli 6 buah jam bernilai SR500 satu = SR3,000. Wah! byk betul duit abg Zul.

Satu perkara kehebatan abg Zul ialah, tidak putus-putus dia memuji Madinah dan tanpa henti bertanya saya "Bila boleh belikan Qur'an Waqaf?". Dalam perjalanan pulang ke hotel sekitar jam 11 malam (4 pagi waktu Msia), saya membawa group saya ke sebuah kedai buku untuk membeli Al-Qur'an Waqf. Sebagaimana biasa, kita akan 'bergaduh' dgn penjual Arab ni (itulah dia proses tawar-menawar di sini, macam nak gaduh! Penjual berkeras menjual Al-Qur'an pada harga SR27, saya tak nak! Saya kata SR20. Akhir sekali, deal ON. Dapat pada harga SR20. So saya beli 50 buah Al-Qur'an Mashaf Usthmani hardcover hijau bernilai SR1,000. Semuanya di cop "WAQF" untuk diwaqf di MAsjid Nabawi. So, hasrat kawan2 telah saya sampaikan (ramai tak dapat nak sebut nama satu2 kat sini).

Kepada Raja Norizah,
Satu Qur'an telah saya waqfkan untuk arwah ibu anda.

Saya puas hati hari ini sebab dapat waqfkan Qur'an utk arwah abah, abg Ramli dan nenek; Tok Wan dan Tok Kia. Aishah, Along Besar ,Abg Rosli juga membuat kebajikan yg sama.

*********END*********

No comments: