Followers- Jalinan Ukhuwah

Sunday, June 22, 2008

International Acctg & Business Conference 2008

Sejak malam tadi, saya menyibukkan diri dengan melengkapkan kertas kerja yang akan saya bentangkan di dalam International Acctg & Business Conference 2008. Tajuk kertas kerja bulan Ogos 2008 ini berkisar isu berkaitan intellectual capital dan capital market.
Dalam pengalaman saya berkhidmat di sektor korporat melebihi 16 tahun, secara umum saya mendapati terdapat jurang ketara antara akademik dan pengamal industri. Di sinilah muncul hasrat saya untuk merapatkan jurang 'keegoaan' mereka. Saya menyakini pentarbiyahan Haji dan umrah mampu merapatkan jurang pemisah ini, bila ego dilenturkan mengikut aturan rabbani. Mereka semua tidak sehebat mana jika hendak dibandingkan dengan ilmu Allah, namun ego yang dominan menjerat inovasi dan pemikiran kritis. Orang korporat dengan alam mereka sementara Profesor2 di alam yg satu lagi (Tidak semua org korporat dan Profesor2 begitu; ini berdasarkan observasi dan pengalaman penulis).
Mereka perlu sedar dan perlu 'sedikit cerdik' kerana kedua-dua alam ini sedang menuju alam barzakh dan alam akhirat. Jadi untuk apa dimegahkan gelaran dan ego ini!
Saya yakin dan sudah bersedia untuk dikecam dan ditembak di dalam konferens tersebut. Saya pernah mengalaminya sebelum ini. Tidak mengapa, saya sudah bersedia. Kalau ego mereka lebih2, saya akan belasah mereka hidup2! Medan ilmu dan perkongsian pengalaman tidak seharusnya menjadi kecaman dan lagak sombong. Kita sepatutnya menghormati pendirian antara satu sama lain. Kalau kita tidak setuju dengan pendapat orang lain, berhujahlah secara objektif, berhemah dan berilah penghormatan kepada si pembentang kertas kerja. At least, si pembentang kertas kerja dah buat kajian jika dibandingkan dengan si pengkritik yang kebanyakkannya cuma pandai berkata-kata.
Apa pendapat anda?
*******************END******************

1 comment:

Anonymous said...

bernas hujah tersebut tapi adakah hypothesis tersebut terbukti dengan izin allah insyallah. all the best. Bravo