Followers- Jalinan Ukhuwah

Sunday, October 19, 2008

Tips Haji #3


Bakal Tetamu Allah dan pembaca blog yang budiman,

Jamaah Haji Malaysia di saat ini sedang berhimpun di lokasi-lokasi strategik terpilih seluruh tanahair untuk menjalani proses terakhir kursus Haji. Program Haji Perdana ini menyelitkan beberapa siri kuliah dan amali Haji bagi memberi gambaran dan latihan kepada bakal jamaah yang akan memulakan perjalanan Haji mabrur mereka pada 1 Zulkaedah nanti. Saya yakin ada juga jamaah yang enggan hadir, curi tulang dan ponteng. Antara alasan yang sempat saya kutip ialah “Ramai orang lah”, “Tidak selesa sebab bersesak nanti”, “Susah nak parking kereta” dll untuk membenarkan justifikasi. Tiada siapa memaksa bakal jamaah untuk hadir.

Jamaah yang berada di dalam 3 ketegori di atas termasuk dalam golongan insan yang rugi. Walaupun anda sudah mantap ilmu dan berguru dengan ustaz-ustaz yang hebat-hebat, namun yang akan melaksanakan Haji adalah diri anda! Haji adalah perjalanan pembersihan diri anda, roh anda dan bukannya diri dan roh ustaz-ustaz anda.

Cuba anda fikirkan mengapa ibadat Haji Allah wajibkan selepas bulan Ramadhan?

Di bulan Ramadhan kita berusaha keras meningkatkan amalan sunat dan bacaan Qur’an. Secara umum, fitness ruhiah kita juga meningkat. Maka Haji adalah langkah seterusnya bagi mengecapi kemuncak fitness ruhiah (perkara ini saya tekankan di dalam siri Tip Haji #2).

Kembali kepada Haji Perdana. Bagi 3 kategori jamaah di atas, anda rugi tidak menghadiri program Haji Perdana atas faktor yang saya susun seperti berikut:
1. Jamaah akan diingatkan kaitan taubat dan Haji
2 Jamaah akan diberi peluang bangun malam untuk latihan qiyamulail
3 Jamaah akan diberi taklimat terkini pengurusan Haji oleh TH
4 Jamaah akan diajar amali Tawaf dan Saie

5 Jamaah akan menjalani ”latihan kesabaran Haji”. Maksud saya, jamaah akan berlatih dengan sendirinya untuk ”berebut” bilik air, mencari tempat letak kasut, mencari suami/isteri yang ”hilang” dan bersesak. Latihan ini amat bermanfaat. Contohnya: di Masjid Negeri Shah Alam terdapat rak kasut bernombor. Ini mampu melatih anda untuk meletakkan kasut di lokasi yang anda pilih dan mengingati nombor rak. Jika di Masjid Shah Alam anda boleh ”kehilangan kasut” apatah lagi di Masjid Nabawi dan Masjidil Haram nanti.
Cuba juga gambarkan, anda perlu ”berebut” bilik air di Arafah dan Mina. Ia memerlukan latihan dan kesabaran.

Kepada bukan jamaah Haji, anda boleh juga hadir ke Program Perdana Haji ini untuk mengambil manfaat dan menambahkan ilmu. Anda akan dilatih untuk ”bersabar” di program ini.

Rehatku cuma di alam barzakh - ridz

No comments: