Followers- Jalinan Ukhuwah

Thursday, October 9, 2008

Tips Haji Siri #1

Assalamualaikum
InsyaAllah bermula hari ini saya akan mula menulis tip-tip kepada bakal tetamu Allah yang akan berangkat ke Tanah Suci.

Mengikut maklumat TH, penerbangan awal jamaah Haji Malaysia akan bermula pada 30hb Oktober 2008. Jika anda bakal jamaah Haji, perkara berikut perlu dilakukan:
1. Semak penerbangan KT anda dengan menelefon TH Customerline (kepada anak-anak, bantulah ayah ibu anda untuk menyemak perkara ini). Surat rasmi mungkin mengambil sedikit masa.
2. Jika anda pergi secara berkumpulan, pastikan 'jamaah anda' tidak berpecah dan mengikut KT yang sama.

Bila kedua-dua langkah telah dilakukan dan tarikh penerbangan dan no KT telah diketahui, maka tips berikut amat bererti:
1. Anda perlu relaks dan bertenang
Seringkali saya dapati bakal jamaah akan mula rasa cemas. Degupan nadi mula pantas samada terlalu banyak perkara yang hendak dibereskan atau risau akan perjalanan Haji nanti.

2. Buat kenduri awal
Walaupun tiada nas kukuh membuat kenduri Haji, budaya ini seharusnya diteruskan. Justeru saya mencadangkan bakal tetamu Allah untuk membuat kenduri awal. Jangan buat 'last-minute' kerana proses ini akan meletihkan fikiran dan tenaga. Ambil kesempatan Shawal untuk membuat rumah terbuka dan buat kenduri sekali. Ianya akan menjimatkan wang dan tenaga.

3. Maklumkan seberapa ramai insan
Ada dikalangan masyarakat kita yang mahu pergi Haji secara senyap-senyap. Bagi saya, kita perlu mencari seberapa banyak pahala dengan memaklumkan saudara mara dan rakan-rakan. Di sini ukhuwah akan dipupuk, kita akan mengikhlaskan hati untuk memaafkan orang lain dan kita juga turut bermaafan. Bila kita mampu memaafkan orang lain, renjisan kedamaian akan menyusul buat kita.

Begitu juga, bila rakan dan saudara mara mengetahui kita akan ke Tanah Suci, mereka akan berusaha menziarahi kita. Juga ada diantara mereka yang akan meminta tolong didoakan di depan Kaabah. Ya inilah peluang buat pahala free dengan mendoakan mereka supaya Allah melapangkan rezeki buat mereka agar mereka sendiri hadir ke Mekah dan berdoa sendiri di depan Kaabah. Anda perlu memaklumkan mereka agar menulis hajat mereka di dalam kertas dan masukkan ke dalam sampul surat (maksudnya tidak perlulah anda sibuk hendak baca hasrat orang, cuma bantu dia menyampaikan hajat mereka). Buka sampul surat di mekah nanti.

4. cuti seminggu sebelum tarikh penerbangan
Tinggalkan semua urusan pejabat, bebaskan fikiran seminggu lebih awal. Amalan Ramadhan memerlukan satu booster bagi konsistensi amalan bila tiba di Madinah/Mekah nanti.

InsyaAllah bersambung siri #2

No comments: