Followers- Jalinan Ukhuwah

Thursday, November 6, 2008

Belajar Senyum untuk Majalah

Assalamualaikum pelawat blog meniti renjisan kedamaian,

Kita sering dengar perkataan "Senyum adalah sadaqah". Semua kita tahu perkara ini. Kalau seseorang tidak senyum, maka orang sekeliling akan membuat andaian bahawa kita ini sombong.

Kelmarin wartawan sebuah majalah Islam melawat saya untuk berkongsi misi haji muda. Peringkat awal saya agak keberatan. Bila lihat di sudut positif, mengapa tidak mengambil peluang wadah dakwah yang datang dengan mudah? Dakwah sepatutnya lebih fleksibal. Manfaatkan ruang professional ini untuk membuka minda masyarakat. Ya! kenapa perlu ditolak?

Saya diajar cara senyum dan melalui proses untuk senyum. Susah juga sebenarnya untuk mengukir senyuman. Sukar untuk dibuat-buat atau pura-pura buat. Di sektor korporat, kita dilatih proses "grooming" dan cara senyum. Rupa-rupanya senyum memerlukan teknik dan latihan.

Bagi saya, senyum yang baik adalah yang lahir dari hati yang ikhlas.

InsyaAllah jika Allah izinkan perkongsian misi haji muda akan menjadi tajuk utama majalah Islam ini keluaran bulan Disember 2008. Nanti saya maklumkan nama majalah setelah penerbit maklumkan saya. Kos majalah ini cuma RM5 senaskah dan akan berada di pasaran hujung bulan Nov 2008.

Salam.

No comments: