Followers- Jalinan Ukhuwah

Thursday, November 6, 2008

Tips Haji #9 Sayangilah Suamimu

Assalamualaikum

Pengunjung setia & bakal tetamu Allah yang saya kasihi,

Tulisan kali ini saya ingin fokus kepada kaum muslimah bakal jamaah haji. Tentu sekali anda ingin menunaikan Haji dalam keadaan ceria dan mengembirakan. Pergi berpasangan suami-isteri adalah satu pengalaman yang menyeronokkan. Kerinduan kepada Allah dan Rasul akan menjadikan anda kurang memberi perhatian kepada beberapa perkara yang orang lelaki fikirkan.

Blog ini ingin berpesan, sayangilah suamimu sebagaimana kamu ingin disayangi. Jagalah keperluan suamimu seperti mana kamu menjaga keperluannya ketika di Malaysia. Teruskan amalan-amalan baik di tanahair untuk dilaksanakan di sana. Ajaklah suami berbincang apa yang perlu anda lakukan di Tanah Suci khususnya kepada jamaah yang terpisah bilik suami-isteri. Walaupun ego lelaki tinggi, mereka sebenarnya lemah dari beberapa sudut. Kombinasi kekuatan suami-isteri akan membuahkan perjalanan Haji yang mengembirakan.

Blog ini mencadangkan:

1. Rancang hasrat bershopping.
Secara umum, kita suka bershopping tidak kira lelaki mahupun wanita. Perjalanan di Tanah Suci bukanlah perjalanan untuk bershopping. Buku Haji Muda menjelaskan bagaimana cara dan waktu yang sesuai untuk bershopping (sila rujuk buku Haji Muda).

2. Jangan boros
Belilah barang yang benar-benar perlu. Jika ada wang berlebihan, buatlah aqiqah atau wakafkan Al-Quran untuk arwah mak dan ayah atau mungkin juga anda boleh perbanyakkan sedaqah. (Tips wakaf al-qur'an dinukilkan dalam blog ini -rujuk arkib bulan Jun 2008). Tidak perlulah bawa pulang karpet turki yang tiada nilainya di dalam meniti Haji Mabrur!

3. Cuci pakaian
Teruskan amalan membasuh pakaian suami. Berasingan bilik bukan alasan untuk tidak meneruskan bakti untuk suami yang tersayang. Jika anda sakit atau kepenatan, hantarkan pakaian ke kedai dobi berhampiran hotel anda. Beri suami anda kerja memikul baju ke kedai dobi, aktiviti yang boleh mengelak suami dari tidur atau bersembang kosong.

4. Breakfast bersama
Jamaah muasasah tidak disediakan minum pagi dan minum petang. Justeru, rancang breakfast bersama-sama dengan suami. Anda boleh minum bersama di restoran atau minum di ruang makan di tempat penginapan.

5. Jangan mudah merajuk
Sikap merajuk akan membawa gelombang negatif yang dikuatiri akan menjejaskan komunikasi. Lantaran itu, kawallah sikap ini. Jika suami menolak untuk bershopping atau melakukan tawaf sunat, tidak perlulah tarik muka. Mintalah keizinan suami untuk melakukan sesuatu kebaikan. Sangka baik dengan suami.

Akhir madah, wanita banyak diberikan kemuliaan di Tanah Suci (sila rujuk arkib blog ini bab "wanita"). Maka anda akan lebih mulia jika anda mampu memuliakan suami anda. Cuba cari jalan bahawa
”kami ingin ceria meniti renjisan Haji Mabrur....”


Rehatku Cuma di alam barzakh....ridz

No comments: