Followers- Jalinan Ukhuwah

Friday, October 31, 2008

Tips Haji #7 Ubat

Sidang pembaca yang saya kasihi,

Alhamdulilah , Allah memberi saya ruang untuk meneruskan perjalanan hidup, justeru saya dapat meneruskan penulisan ikhlas di blog ini. Saya baru kembali dari bertugas di luar kawasan juga tanpa disedari notebook saya tertinggal di rumah, alasan yang boleh dihulurkan kenapa blog ini tidak dikemaskini.

Kesihatan adalah penting bagi memburu Haji Mabrur. Cabaran kesihatan di Tanah Suci perlu dilalui oleh setiap jamaah. Tiada seorang jamaahpun yang tidak akan diuji kesihatannya.
Ketika saya menunaikan Haji saya tidak membuat suntikan optional influenza. Sementara abang saya pula mengambil langkah ke hadapan dengan suntikan ini. Langkah abang saya satu langkah yang baik. Pemikiran rasional akan membenarkan perlakuan ini. Namun Allah tidak menguji saya dengan selsema tetapi Allah menguji abang saya dengan selsema ketika di Madinah. Dengan lain perkataan, bagaimana hebat persediaan kita Allah tetap menguji kita kerana Allah sayang kepada kita.

Jadi apa persediaan ubat yang perlu di bawa?

A) TIPS AWALAN
Buku Haji Muda mencadangkan supaya makanan tambahan dan vitamin dapat diamalkan sebelum jamaah melangkah ke Tanah Suci. Secara umum, vitamin C, B Kompleks / multivitamin dan kalsium sudah memadai. Untuk perjalanan darah yang baik dan fitness otak, ginko biloba boleh membantu. Amalan ini adalah pilihan pertama penulis.

Ketika di Madinah atau Mekah, usahakan memakan kurma ajwa dan minum air zam-zam.

B) TIPs UBAT
1. Bagi jamaah yang mempunyai penyakit, sila bawa ubat secukupnya mengikut nasihat doktor. Minta Dr nama-nama ubat untuk penyakit ini.
2. Bagi jamaah haji muda atau jammah yang tiada penyakit, anda tidak perlu risau untuk membawa ubat. Saya lebih cenderung jamaah mengamalkan vitamin secara berterusan dan meminum air banyak. Jika anda masih mahu membawa ubat, maka blog ini mencadangkan anda membawa ubat jenis paracetamol untuk melegakan sakit kepala dan sakit sendi dan juga ubat sakit tekak untuk dihisap. (sila rujuk doktor)
3. Klinik kesihatan Malaysia akan membantu jamaah sakit. Ubatan umum seperti ubat demam, sakit kepala, selsema dan batuk adalah ubatan asas yang disediakan.
4. Farmasi juga banyak sekitar Masjid Nabawi dan Masjidil Haram. Harga juga tidaklah mahal.

Bagi melalui proses Tawaf dan SAie, blog ini mencadangkan jamaah membeli dan menggunakan
1. Krim crack-heel (sebelum ihram dan selepas keluar dari ihram)
2. Krim atau losyen perlindungan kulit (sebelum ihram dan selepas keluar dari ihram)

(Sila rujuk ustaz supaya anda tidak melanggar pantang larang ihram).

Untuk perjalanan Hari Latihan Mahsyar dan kemuncak Haji, selain vitamin, ubat-ubat umum di atas, blog ini mencadangkan agar persediaan tambahan dilakukan. Ini termasuk:
1. Memakan banyak buah-buahan
2. Meminum air zam zam (mungkin sukar memperolehinya di Arafah dan Mina)
3. Membawa ubat atau noze treatment liquid kerana ramai jamaah yang alergi dengan habuk persekitaran, habuk karpet dsbnya (sila rujuk doktor).
4. Membawa insect repellent

Moga tips ini bermanfaat.

rehatku cuma di alam barzakh.....ridz

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum
haji ridzwan.

terima kasih atas tips ubat-ubatan ni..:-) Alhamdulillah saya dan suami memang ada mengambil vitamin yang dicadangkan dan akan menambah stok yang berkurang utk dibawa kesana..

saya bermohon dengan Allah taala agar diberi kesihatan yang baik kepada saya dan suami sepanjang tempoh ini...InsyaALLAH. Allah telah memberi peringatan kepada saya bahawa ubat,imunisasi, vitamin hanyalah usaha..yang lain daripadaNya...balik dari ambik suntikan wajib dan suntikan influenza saya terus kena selsema ...Astagfirullah..

Anonymous said...

Semoga Allah merahmati tuan di atas panduan2 yang diberikan di dalam blog ini. Tips2 yg diberikan amat bermanafaat. Insya Allah saya akan mendoakan kesejahteraan tuan ketika berada di Tanah Suci nanti. Amin...